Afgelopen maandag was de drukste dag van het jaar qua pakketverzending. Er werden 225 procent meer pakketten verstuurd dan gebruikelijk.
Dat blijkt uit data van Sendcloud. De tendens is dat webwinkels het dit jaar in de week tot Black Friday het drukste ooit hadden. Een dergelijke groeispurt als vorig jaar (32 procent) is er niet, maar webwinkels verstuurden wel gemiddeld 5 procent meer pakketten dan in dezelfde week in 2021.
De drukte op maandag komt volgens Sendcloud vooral omdat de meeste bestellingen in het weekend plaatsvonden. Consumenten zijn zich aan het voorbereiden op de feestdagen en doen dat het vaakst in het weekend. Orders die in het weekend worden ontvangen, worden op maandag verstuurd en vaak geleverd op dinsdag of woensdag.
Bezorgdiensten DHL en Trunkrs spreken van recorddrukte na het Black Friday-weekend. Bij die eerste werden dinsdag 1,6 miljoen pakketten bezorgd, 15 procent meer dan het vorige record in 2021. Bij Trunkrs gaat het zelfs om bijna de helft meer pakketten dan vorig jaar. Ook PostNL is voorbereid op de drukte en kent piekdagen van meer dan 1,5 miljoen pakketten.
Volgens de Betaalvereniging Nederland is er tussen dinsdag 22 en maandag 28 november ongeveer 31 miljoen keer online afgerekend, voor een geschat totaalbedrag van 2,76 miljard euro.
Er is op dit moment 9 keer gereageerd op:
Van Cyber Monday naar Cardboard Monday: enorme piek in pakketbezorging
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.