Twinkle | Digital Commerce

About You: over drie jaar in tien landen

2017-11-30
1446763
  • 1:52

Met een mediaoffensief van naar verluidt 11 miljoen euro stormde About You vorige maand de Nederlandse markt op. De pure player uit de stal van Otto wil in 2020 tot de drie grootste Europese online modespelers behoren. ‘Bij Amazon koop je mode, bij Zalando vind je het, bij AboutYou ontdek je het.’

Die boodschap brachten countrymanager Rinske Wijma en inkoopdirecteur Anke Schlichtenmaier gisteren op ShoppingTime. De bijeenkomst in Doorn vond plaats in het kader van onderzoeksprogramma ShoppingTomorrow.

Meten met Amazon en Zalando

Door Amazon en Zalando te noemen maakten Wijma en Schlichtenmaier duidelijk met welke partijen About You zich willen meten. Nederland is het eerste niet Duitstalige land in het portfolio van de in 2014 begonnen modespeler. Met Aboutyou.be erbij staat de teller nu op vijf landen. Over drie jaar moeten dat er tien zijn, aldus Schlichtenmaier gisteren. Zij werkte eerder voor zowel Amazon als Zalando.

100 procent groei

De groei zit er al goed in; About You koerst af op een jaaromzet tussen de 250 miljoen en 280 miljoen euro, ongeveer een verdubbeling van de 135 miljoen vorig jaar (na 63 miljoen in 2015 en 22 miljoen in 2014). ‘Het is mogelijk dat we het jaar afsluiten met 100 procent groei’, zei Schlichtenmaier, ‘terwijl we 50 procent groei als doel hadden gesteld.’

Inspiratie en personalisatie

Het woord dat het vaakst valt in relatie tot About You is inspiratie, onder andere geboden door Nederlandse influencers (‘idols’) als voetballer Gregory van der Wiel en modeblogger Claartje Rose.

Personalisatie is een ander sleutelbegrip, het is immers all about you. Gebruikers krijgen persoonlijke content voorgeschoteld en de merken die ze leuk vinden. Dat gebeurt met name op mobiele devices, goed voor 70 procent van het verkeer.

Mobiel ritueel

Net als bij Facebook is het mogelijk om content te delen en liken. About You streeft ernaar om, zoals bij sociale media, onderdeel te worden van het wekelijkse of zelfs dagelijkse mobiele ritueel van klanten. De conversie zal lager liggen dan bij het meer functionele Amazon en Zalando, het aantal transacties door het veelvuldige bezoek uiteindelijk hoger.

Vijfhonderd merken

About You heeft momenteel ongeveer 75.000 producten van vijfhonderd merken in de virtuele schappen staan, opgedeeld in twaalf categorieën. Plannen voor fysieke winkels zijn er niet, aldus Wijma en Schlichtenmaier gisteren.