Twinkle | Digital Commerce

Speciaalbier in een hufterproof doos

2017-11-30
1000562
  • [interview]
  • 1:36

Een onafhankelijk b2b-bestel en distributieplatform voor Nederlands craft beer, waarbij het bestelde bier zonder tussenkomst van groothandels direct van brouwerij naar de klant gaat. Dat claimt Holland Craft Beer.

‘Een brouwerij ontstaat uit liefde voor bier en is vaak een uit de hand gelopen hobby. Maar dat bier moet je ook verkocht krijgen’, meldt Marc Menue, eigenaar van Brouwerij Brouwerslokaal uit Zeeland, en initiatiefnemer van webshop Holland Craft Beer (HCB). ‘De bestaande distributiekolom is vanwege de geringe aantallen namelijk niet zo geïnteresseerd in kleine bierbrouwers. Veel microbrouwerijen komen daardoor niet verder dan hun eigen regio’, zegt Menue. ‘Wij wilden graag een directe manier van leveren en hebben daarom een hufterproof verzenddoos ontwikkeld.’

HCB-doos

Versturen per post blijkt succesvol. Via Hollandcraftbeer.nl komen aangesloten brouwers nu zelf in contact met slijterijen en horeca. ‘Niemand kan immers zo goed de passie voor het bier overbrengen als wij zelf’, aldus de site. Motto is dan ook: ‘We verkopen geen bier, we verkopen een beleving.’ Voordelen voor brouwerijen zijn naast contact met afnemers en landelijke dekking onder meer gezamenlijke inkoop van verzenddozen en gezamenlijke deal met verzendpartijen. De brouwers versturen zelf de bestelde waar in de speciale HCB-doos. Klanten kunnen online direct zien welke bieren beschikbaar zijn en krijgen bij bestelling van verschillende bieren slechts één factuur.

Coöperatieve gedachte

Het onderscheid met andere webshops die speciaalbier verkopen, zoals Beerwulf en Biernavigatie, ligt volgens Menue in het feit dat HCB alléén b2b werkt. Het verdienmodel bestaat uit een minimale opslag per verzonden doos. ‘Er zit meer een soort coöperatieve gedachte achter dan dat we hier groot geld mee denken te gaan verdienen. Het doel is eerder een belangrijk inkoopkanaal te worden’, licht de oprichter toe.

Voor marketingdoeleinden is de webshop actief op social media. ‘Verder schreeuwen de tweehonderd aangesloten brouwerijen door heel Nederland ons platform van de daken. We gaan gezamenlijk activiteiten organiseren om onze naamsbekendheid te vergroten.’