Twinkle | Digital Commerce

Zo maak je de feestdagen een e-mailsucces

2017-12-11
1000562
  • 4:26

Met zoveel merken die een groot deel van hun jaaromzet verdienen tijdens Sinterklaas en Kerst, is het geen geheim dat dit de drukste en belangrijkste periodes voor de online detailhandel zijn. Omdat de feestdagen als zo’n lucratieve handelstijd worden gezien, is een effectieve strategie voor e-mailmarketing cruciaal.

Tekst: Saima Alibhai

Klanten zijn actief op zoek naar cadeaus, maken verlanglijstjes en geven veel geld uit aan de perfecte aankoop. Maar tegelijkertijd wil de slimme consument een koopje vinden en er is een felle concurrentie tussen detailhandelaren. Hier zijn een aantal sleuteltactieken om ervoor te zorgen dat jij eruitspringt voor je klant en je je concurrenten een stapje voor bent.

Breid je database uit

Gebruikmaken van pop-up berichten die gebruikers uitnodigen om aan te melden terwijl ze zoeken en deze koppelen met verleidelijke aanbiedingen, is een geweldige manier om in het bezit te komen van e-mailadressen voor toekomstige campagnes. Maar om het uitbreiden van je database echt op gang te brengen, dien je bestaande abonnees aan te moedigen om hun vrienden en familie over te halen om zich ook aan te melden voor je lijst. Beloon hen voor hun hulp met exclusieve kortingen, aanbiedingen of voorrang bij toegang tot nieuwe producten.

Welkomstmails sturen terwijl je je lijst aan het uitbreiden bent, is een geweldige manier om loyaliteit te creëren, je sociale mediakanalen te introduceren, andere diensten te promoten die je aanbiedt, zoals leveringsopties en je retourbeleid uit te leggen. Vergeet nieuwe abonnees echter geen aanbiedingsmails te sturen, zoals exclusieve kerstaanbiedingen, ongeacht het feit dat de klant alleen maar bij jou gekomen is via een welkomst-werkstroom.

Herstelmodus

De zoekgeschiedenis van gebruikers zal je verschillende aanwijzingen geven over hun interesses en je de mogelijkheid geven om een effectieve, gepersonaliseerde zoek-herstelcampagne te activeren als ze weggaan zonder iets te kopen. De verzamelde informatie zal je ook helpen om nieuwe segmenten te creëren en zal je leiden naar beter gepersonaliseerde productaanbevelingen.

Met zoveel gebruikers die hun winkelmandje actief gebruiken als een verlanglijstje, is winkelwagenherstel nog een krachtig hulpmiddel in je uitrusting voor het stimuleren en sluiten van de verkoop. Er zijn verscheidene redenen waarom een klant mogelijk besloten heeft om niet verder te winkelen. Een tijdige e-mail aan gebruikers die hen op de hoogte stelt van de producten die nog in hun winkelmandje zitten, zal je helpen om een deel van de inkomsten terug te halen die je anders mogelijk zou mislopen.

Geef gebruikers een persoonlijke behandeling

De dagen van dezelfde e-mail naar alle abonnees sturen zijn voorbij. Het kerstseizoen is een zeer competitieve tijd tussen online detailhandelaren, dus er is een enorme druk om kortingen te gebruiken als een tactiek voor het stimuleren van de verkoop. Algemene promoties hebben echter hun limieten en detailhandelaren die de tijd nemen om hun e-mailberichten te personaliseren zijn aan het winnen.

Er zijn een aantal essentiële stappen die je moet ondernemen om je kansen voor het behouden van je bestaande klanten te vergroten en de ROI van je campagne te verbeteren. Begin met het verzamelen van zoveel mogelijk relevante informatie over je klant. Dit kun je verkrijgen tijdens de aanmeldingsfase, maar vraag alleen om de informatie die je nodig hebt om je dienst en hun ervaring te verbeteren. Je dient ook je voorkeursformulieren van gebruikers aan te passen, om ervoor te zorgen dat bestaande gebruikers waardevolle informatie geven. Zorg er tot slot voor dat werkstromen van je e-mails de voorkeuren en geschiedenis van je klanten reflecteren.

Inspireer klanten

Niet alle klanten weten precies waar ze naar op zoek zijn. Er zijn momenten dat kopers iets aan willen schaffen, maar ze gewoon niet weten wat. Landingspagina’s en cadeaucentra zijn een geweldige manier om ze te helpen, vooral rond Sinterklaas en Kerst, wanneer het verlangen naar een goede deal hoog is. Je kunt ze begeleiden naar een aankoop met een aantal handige hoofdartikelen. Probeer bijvoorbeeld je inventaris te presenteren via samengestelde landingspagina’s, zoals ‘25 cadeaus voor minder dan 25 euro’. Een pagina die geoptimaliseerd is voor zoeken, zal je ook helpen om de aanwezigheid van je website bij zoekmachines te vergroten.

Een kans na de verkoop

De transactiemail is nog een geweldige gelegenheid om de klantenbinding te vergroten. Transactiemails worden over het algemeen veel vaker geopend dan een verkooppush of nieuwsbrief. Om het meeste uit de transactiemail te halen, dien je aanbevelingen of een exclusieve aanbieding te gebruiken om nieuwe producten te promoten, bij te verkopen of de koper over te halen om snel terug te komen. Het is belangrijk om te onthouden dat dit een transactiemail is en de 80/20-regel toe te passen - maar 20% van de e-mail mag gebruikt worden voor promotieberichten.

Denk verder dan de feestdagen

Onthouden dat je een relatie met een koper aan het opbouwen bent op basis van loyaliteit, zal zich terugbetalen op de lange termijn. De gelegenheidsbezoeker overhalen om een abonnee te worden en naar je bindingsstrategie kijken, is net zo belangrijk als het promoten van aanbiedingen of vertrouwen op een strategie die gefocust is op prijs.

Aankopen die gedaan zijn tijdens de kerst, moeten mogelijk aangevuld of vervangen worden. Als je trainingsschoenen verkoopt, dan kun je je klanten mogelijk vragen hoeveel kilometer ze per week hardlopen, om zodoende te bepalen wanneer ze mogelijk een nieuw paar nodig hebben. Door de aankoopdatum te bekijken, kun je een beeld van nieuwe bindingskansen schetsen, geactiveerde e-mails creëren op basis van die gegevens en je abonnee een gepersonaliseerde ervaring bieden.

Tijdens de feestdagen heb je een hoop kansen om kopers te bereiken en je deel van de consumentenuitgaven aan te trekken. Bind je abonnees met relevante, tijdige en gepersonaliseerde e-mails die waarde toevoegen aan hun ervaring van jouw merk, om van dit kerstseizoen een succes te maken!

Saima Alibhai is Managing Principal Consultant bij Oracle + Bronto.