Twinkle | Digital Commerce

KLM laat klanten tickets boeken via Messenger

2017-09-26
1028578
  • [nieuws]
  • 1:19

Klanten van KLM kunnen vanaf vandaag een ticket boeken via Messenger. Chatbot BB (BlueBot) biedt actuele vluchten aan en beantwoordt vragen via het berichtenplatform van Facebook.

Met behulp van kunstmatige intelligentie filtert de Messenger-bot boekingsgerelateerde vragen uit het klantcontact, andere kwesties worden automatisch doorverwezen naar een medewerker; de bot heeft 250 fysieke collega's. BlueBot maakt zichzelf slimmer op basis van machine learning en zal binnenkort meer diensten aanbieden, waaronder voice, maakt KLM bekend.

'BB is de volgende stap binnen KLM’s socialmediastrategie', aldus Pieter Groeneveld, Senior Vice President Digital bij het bedrijf. 'Ze helpt ons om persoonlijke service te verlenen via technologie met, waar nodig, ondersteuning van menselijke medewerkers.'

Emoticons

De luchtvaartmaatschappij, onlangs uitgeroepen tot Nederlands' grootste online reisverkoper in de Travel30 van de Twinkle100, tipte klanten al via Messenger. Reizigers hoeven alleen een emoticon te sturen die hun vraag representeert, zoals een geldicoon om naar de dichtstbijzijnde pinautomaat op reis te vragen. Het berichtenplatform was tot dusver al een belangrijke bron van klantcontact bij KLM; er worden bijvoorbeeld activiteiten op de plaats van bestemming aangeboden.

Vleugelse uit op socials

Daarnaast neemt ook het aantal aangeboden services op andere social media-kanalen een hoge vlucht. Zo maakte KLM onlangs bekend wereldwijd één van de eerste bedrijven te zijn die in een pilot samenwerkt met WhatsApp om zakelijke accounts en in-app betalingen uit te testen. Voor onder meer de grote Chinese klantenpoel integreerde de luchtvaartmaatschappij onlangs WeChat, inclusief online betaalmogelijkheid.

Lees ook: 'KLM vlucht naar voren op social' (01-12-'16)