Twinkle | Digital Commerce

Lijstaanvoerder bol.com neemt afstand in Twinkle100

2017-09-22
1280720
  • [nieuws]
  • 1:22

Bol.com is met een omzet van 950 miljoen euro opnieuw de grootste online verkoper van Nederland. De afstand tussen de lijstaanvoerder van de Twinkle100 en de tweede plek, dit jaar voor Coolblue, is groter geworden.

Voor de tiende keer heeft de redactie van Twinkle de grootste online retailers en de grootste online reisverkopers in ons land in kaart gebracht, daarbij geholpen door de Hogeschool van Amsterdam. MeasureWorks, SimilarWeb en Scooperz verrijkten de publicatie met data over respectievelijk performance, traffic en social media. De jubileumeditie van de Twinkle100 is zojuist gepresenteerd in DeFabrique in Utrecht, waar Shopping Today plaatsvindt.

Coolblue en wehkamp

Bol.com zag zijn Nederlandse consumentenomzet (inclusief marktplaats) in 2016 met ruim tweehonderd miljoen euro stijgen, om uit te komen op 950 miljoen euro. De tweede en derde plek worden ingevuld door respectievelijk Coolblue (615 miljoen euro) en wehkamp (540 miljoen euro). Coolblue was in de vorige Twinkle100 nog de nummer 4, andere stijgers in de top-10 zijn Albert Heijn Online en H&M.

Hieronder vind je de tien grootste online retailers in Nederland, met daarachter de omzet in miljoenen euro:

Onderkant van Twinkle100

Voor de retailsector heeft de redactie ook een lijst met honderd runners-up gemaakt, de ‘Tweede100’. ‘Behalve de bovenkant is ook de onderkant van de Twinkle100 interessant’, zegt hoofdredacteur Arjan van Oosterhout. ‘We telden dit jaar tweehonderd online retailers met meer dan 5 miljoen euro Nederlandse webomzet. Vorig jaar lag de ondergrens voor opname nog op 3,1 miljoen euro. Het is dus een hele opgave om de publicatie binnen te dringen, iets wat onder andere AO.nl, Bloomon, Made.com en Picnic is gelukt.’

Reisverkopers

KLM is de grootste online reisverkoper in de Travel 30:

De Twinkle100 2017 is hier te bestellen.