Twinkle | Digital Commerce

HBC heeft ‘heel lage verwachtingen’ van Hudson’s Bay

2017-11-08
1100618
  • 1:23

Hudson’s Bay Nederland krijgt van zijn moederbedrijf de tijd om voet aan de grond te krijgen in ons land. Als proeftuin voor de andere markten waarin HBC opereert, zijn de verwachtingen van de holding volgens directeur inkoop en marketing Jacco van der Steen erg laag. ‘Een fanbase neerzetten kost gewoon twee tot drie jaar. Die tijd heb je nodig.’

Hudson’s Bay opent in drie weken tijd tien warenhuizen in Nederland. Daarnaast is vorige week ook de landelijke webwinkel gelanceerd. ‘We gaan nog veel leren’, zegt Van der Steen tegen BNR. ‘We moeten bijvoorbeeld online een volledig assortiment krijgen, wat er nog niet is.’

Conservatieve omzetcijfers

Het Canadese bedrijf heeft volgens Van der Steen langlopende huurcontracten getekend. ‘Het uitgangspunt is om ons lang in Europa te vestigen’, vertelt hij. ‘We hebben nu hele conservatieve omzetcijfers neergezet. Wat HBC vooral belangrijk vindt is dat we succesvol gaan draaien en dat klanten ons weten te waarderen.'

'Wij denken dat we met onze winkels veel extra’s te bieden hebben', gaat hij verder. 'Functioneel winkelen is met de opkomst van internet gewoon minder belangrijk geworden. Je wilt naar een winkel die meer brengt dan alleen maar heel veel sokken op een vierkante meter.’

Eerste reacties van retailexperts

Drie retailexperts spraken zich vorige week gemengd uit over Hudson’s Bay. De gezamenlijke conclusie was echter dat de online integratie in de winkels wat tegenvalt. ‘Ik zie bijvoorbeeld geen 3D-passpiegels. Er is een app, er is een loyaliteitsprogramma waarmee je kunt sparen via die app, maar in de winkel zelf krijg ik geen signalen dat ik in een winkel ben die online integreert’, zei Rupert Parker-Brady onder meer.