INretail start dit jaar een coachingstraject om ondernemers te helpen bij een ‘excellente online strategie’.
De brancheorganisatie stelt dat een dynamische markt met daarin veel nieuwe spelers ervoor zorgt dat retailers over een ‘extreme gretigheid’ moeten beschikken om als winnaar uit de bus te komen. ‘De koopmogelijkheden die consumenten 24 uur per dag hebben, zijn natuurlijk 24 uur lang verkoopkansen voor ondernemers’, legt Jan Meerman, algemeen directeur van INretail uit. ‘Als je die route kiest dan vraagt dat om een excellente online strategie.’
Meerman stelt verder dat de omzetverwachting voor dit jaar in verschillende branches voor een deel wordt beïnvloed door het groeiende aantal aanbieders en kanalen. ‘De koek wordt met meer, ook branchevreemde, spelers gedeeld.’ Naar verwachting blijft de omzet in de modebranche ongeveer gelijk aan het afgelopen jaar. INretail, dat vorig jaar nog het predicaat Koninklijk ontving, verwacht een daling in de omzetten van de woonbranche (3 procent), de sport retail (4 procent) en schoenenbranche (1 procent).
Koopkracht
In het bericht vraagt Meerman zich verder af hoe de beloofde koopkrachtstijging van 1,6 procent door consumenten zal worden besteed. Volgens hem merken consumenten weinig van de veelbesproken economische groei. ‘Maar zij krijgen wel onverwachte kostenstijgingen te verwerken. Dat zijn geen prettige verrassingen en werkt door in het vertrouwen en de koopbereidheid.’
De kop van het artikel is ruim buiten de waarheid. Inretail bezit nagenoeg geen online-retail kennis. Daarom het persbericht van Jan Meerman maar eens gegoocheld. In het persbericht stelt hij: 'Kiezen tussen fysiek en online en daarin excelleren is een uitdagende opdracht. INretail introduceert dit jaar daarom een coaching programma dat ondernemers in stappen begeleidt naar de eisen die richting 2030 gaan gelden." TWEE-DUIZEND-EN-DERTIG ... dan is deze internet ondernemer, met een 10-jarig jubileum te vieren dit jaar, al 7 jaar met pensioen.