Twinkle | Digital Commerce

Erwin Bruggink aan de slag bij Kijkshop

2017-08-03
1368769
  • 1:48

Erwin Bruggink (voormalig Media Markt en Redcoon) is begonnen bij Tone, het nieuwe ‘people2people’ initiatief uit de koker van Kijkshop. De organisatie gaat volledig op de schop, net als de ketenstructuur in het retaillandschap als het aan Bruggink ligt. ‘Ik ga leveranciers meenemen in de nieuwe manier van denken.’

Bruggink laat weten momenteel fulltime aan de slag te zijn voor Tone, dat deze zomer zal worden gelanceerd. ‘Het gevoel dat ik nu heb herken ik uit vorige functies, bijvoorbeeld toen we met Media Markt de Nederlandse markt betraden. Bij Redcoon (inmiddels gestopt in Nederland, AvO) had ik het ook, het gevoel van: “We gaan iets moois bouwen, dit wordt wat”. Niemand geloofde toen in pure online verkoop, zeker leveranciers niet. Maar we bewezen dat het kon. Nu heb ik weer zo’n zelfde positieve prikkel. We lopen voorop in de ontwikkeling van retail, gaan mooie dingen doen.’

Platform-to-platform ambassadeur

Erwin Bruggink is en blijft als partner verbonden aan TDR Company, het bedrijf achter affiliate marketingprogramma VriendenVan. Per deze maand heeft hij zitting in de raad van advies van Tone. ‘Daar ben ik nu de hele dag mee bezig, als platform-to-platform ambassadeur’, zegt hij tegen Twinkle. ‘Maar wij zijn niet zo van de hiërarchie, wij zijn connectors.’

Leveranciers koppelen

De e-commerce man gaat leveranciers koppelen aan Tone, dat moet uitgroeien tot ‘het beste people2people-platform’. Fabrikanten, leveranciers en retailers die willen meeliften op dat platform leveren op eigen voorraadrisico. Consumenten doen de verkoop én de marketing door andere consumenten op hun specifieke expertise te wijzen. Een systeem met reviews en ratings moet ertoe bijdragen dat de beste verkopers boven komen drijven en oneigenlijk gebruik wordt voorkomen.

Van push naar pull

De komende tijd gaat Bruggink ‘het concept en de nieuwe manier van denken uitleggen’ aan suppliers. ‘We bewegen van een push-markt naar een pull-markt. De behoefte van de consument staat centraal en dus hoef je niet langer met leveranciers en merken te strijden over de inkoop. Het afrekenmodel verandert mee. Wij werken met verkoopcommissies en consignatie, zijn dus geen eigenaar van de voorraad. Wij kunnen voorraden wel opslaan, de fulfilment doen en andere zaken uit handen nemen.’

Lees ook:
* C2c-platform Kijkshop verwelkomt externe retailers (2 augustus 2017)
* De grote plannen van Tone (16 juni 2017)