Twinkle | Digital Commerce

Kering en Alibaba samen tegen namaak

2017-08-03
1536864
  • 1:04

Kering, een holding van diverse luxemerken, en de Alibaba Group slaan de handen ineen in het bestrijden van namaakartikelen in China, zowel online als offline. In ruil daarvoor laat het Franse bedrijf zijn aanklachten tegen de onderneming van Jack Ma vallen.

De Alibaba Group spreekt in een persbericht van een ‘groundbreaking agreement’ met Kering. De holding heeft onder andere de labels Gucci, Alexander McQueen en Balenciaga in het bestand, waarvan de exclusieve producten vaak worden nagemaakt en verkocht op Alibaba’s platformen.

Rechtszaak

Alibaba werd de afgelopen jaren onder andere door Kering op het matje geroepen, omdat de Chinese e-commerce gigant niets tot weinig zou doen tegen namaakartikelen op zijn websites. Alibaba klaagde twee jaar geleden weer over het feit dat Kering direct met een rechtszaak kwam, in plaats van de samenwerking opzocht.

Direct aanpakken

Kering is zijn strijd tegen Alibaba nu gestaakt in ruil voor een actief partnerschap om zijn merken te beschermen tegen de productie, distributie en verkoop van namaak. De ondernemingen gaan hiervoor informatie uitwisselen en samenwerken met juridische partijen om overtreders meteen aan te kunnen pakken.

Lees ook:
Jack Ma: ‘Namaak vaak beter dan merkproducten’ (14-6-2016)