Twinkle | Digital Commerce

Redcoon biedt korting na aankopen bij ‘VriendenVan’

2017-05-27
187199

Redcoon biedt voortaan korting aan webshoppers die kopen bij een groep andere webwinkels. De shoppers krijgen een deel van hun aankoopbedrag bij deze ‘VriendenVan’ terug als krediet voor Redcoon.nl. Het VriendenVan-programma voorziet zo in een nieuwe vorm van affiliatemarketing.
 
TDR Company (TDR), eigenaar van VriendenVan, presenteerde het kortingsconcept eerder vanmiddag in Amsterdam. Namens launching partner Redcoon was Erwin Bruggink aanwezig om uit te leggen welke meerwaarde de webwinkel ziet in het programma. Hij verwacht dit jaar tussen de 100.000 en 150.000 spaarders aan Redcoon te kunnen binden, die bij wijze van welkom 5 euro tegoed krijgen bij inschrijving.

Spaartegoed opbouwen
Redcoon maakt zijn ongeveer 450.000 unieke bezoekers per maand duidelijk dat ze met korting kunnen kopen als ze spaartegoed opbouwen. In banners op de homepage en op productpagina’s, in de checkout, maar ook bijvoorbeeld in nieuwsbrieven, wijst Redcoon op zijn speciale kortingsprogramma. Wie klikt komt terecht in een omgeving van TDR Company, die door internetbureau Isaac werd gebouwd en waarin alle VriendenVan worden getoond. Bij iedere partner staat welk percentage van het bonbedrag als koopkrediet bij Redcoon zal worden bijgeschreven. De cashback geldt op alle producten van de aangesloten webwinkels, ook op afgeprijsde artikelen.




Samen sparen
Als de retourtermijn op een aankoop is verstreken, krijgt de klant de 'korting' bijgeschreven op zijn VriendenVan-account bij Redcoon. In de checkout op die site is het opgebouwde krediet helemaal of deels als betaalmiddel in te zetten (zie ook video). Gebruikers van het programma kunnen ook koopkrediet voor anderen sparen. Zo kunnen leden van een sportvereniging bijvoorbeeld samen sparen voor een beamer in het clubhuis, kosteloos of met korting te bestellen bij Redcoon, door eerst te shoppen op Spartoo.nl, Morres.nl of Dressesonly.nl.

Andermans commissie als korting
Redcoon ziet het programma als een manier om goedkoper te kunnen zijn in een marktsegment met weinig prijsvariatie, lage marges en een hoog serviceniveau. De korting die de elektronicaverkoper biedt, bestaat feitelijk in (een deel van) de affiliatecommissie die andere webwinkeliers betalen. ‘Het valt niet mee om onderscheid te maken in onze branche’, aldus managing director Bruggink, ‘want alle serieuze spelers bieden goede productinformatie en leveren snel tegenwoordig. Met dit loyaltyconcept kunnen we echt verschil maken. Een deel van onze marketingeuro’s vloeit nu terug naar de consument.’

Bereik, branding, cps
TDR is verantwoordelijk voor de infrastructuur, de techniek en het Vrienden-netwerk. Volgens CEO Lucien Swaab profiteren deze webwinkels van het bereik van Redcoon. De pure player noemt de namen van bevriende shops in zijn eigen communicatie (bijv. ‘Koop bij Morres en verdien korting op een iPad bij Redcoon’), wat verder bijdraagt aan hun bekendheid. Daarnaast is het model performance based: ‘Vrienden’ betalen alleen voor een verkoop als er verkeer is gekomen vanaf Redcoon.nl. ‘We werken op cps-basis (cost per sale, red.), met een enkele cookie en een cookietijd van één à twee dagen’, aldus Swaab na afloop van de presentatie tegen Twinkle. ‘We hebben de boel goed versleuteld en beveiligd. Er zitten geen addertjes onder het gras.’

Gratis polis bij hondenvoer
Behalve een verkoopcommissie, waarvan TDR minder dan de helft zelf houdt volgens Swaab, betalen partners ook een vaste fee voor hun plaats op het platform. ‘We werken voor deze vrienden met jaarcontracten per host, waarvan Redcoon de eerste is. Ik verwacht dat dit jaar ongeveer vijf hosts actief zullen worden met het programma. Zo zijn we op dit moment in verre onderhandeling met een verzekeraar. Als je straks bijvoorbeeld structureel hondenvoer koopt bij een vriend van die verzekeraar, hoef je niks meer voor een polis te betalen.’

Verscheidenheid
Huidige webwinkelpartners van Redcoon hebben een voorkeurspositie als het aanbod van andere hosts straks wordt samengesteld. Swaab zegt per host te streven naar een breed retailassortiment voor het hele gezin. ‘Daarbij zullen we logischerwijs zoeken naar verscheidenheid van aanbieders, wat overigens niet wil zeggen dat per se maar één schoenenwinkel vriend van een host kan zijn.’

Concurrerentiepositie
Redcoon maakte met TDRCompany de afspraak dat de dochter van Media Saturn in het eerste jaar de enige host zal zijn in het segment consumentenelektronica. ‘In dat jaar zullen we een groot concurrentievoordeel opbouwen’, verwacht Bruggink. ‘Het programma biedt bovendien mogelijkheden voor de marketing van fabrikanten op onze site. Zij kunnen bijvoorbeeld spaartegoeden verdubbelen als een bezoekers een product van zijn merk koopt bij ons.’