Twinkle | Digital Commerce

Betaalde kliks in Google-sites groeien met 61 procent

2017-07-25
25081410
  • 1:09

Het aantal betaalde kliks op websites van Google steeg in het tweede kwartaal met 61 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het gaat dan om advertenties in de zoekmachine of YouTube. De omzet daaruit steeg met 19,6 procent naar ruim 18 miljard dollar.

Dat laat moederbedrijf Alphabet weten in een recent resultatenrapport. De advertenties in Google’s netwerk – dus buiten de websites van Google zelf – en de eigen sites samen kregen 52 procent meer kliks te verwerken in de drie maanden tot 30 juni.

Cost per click

Omdat Google in het eerste kwartaal de manier waarop het zijn betaalde kliks meet en de prijs van een klik wijzigde, daalde de gemiddelde cost per click in het tweede kwartaal in het gehele netwerk met 23 procent, ten opzichte van dezelfde maanden in 2016. Op Google’s eigen websites daalde die gemiddelde prijs met 26 procent. Steeds meer retailers verschuiven hun budget voor zoekmachinemarketing naar Product Listing Ads, die volgens Internet Retailer over het algemeen wat goedkoper zijn.

Shopping-boete

Google kreeg vorige maand een fikse boete van 2,4 miljard euro voor zijn dienst Shopping. De mededingingsautoriteit van de EU concludeerde na zeven jaar onderzoek dat de Shopping-dienst van de zoekgigant oneerlijke concurrentie faciliteert. In de branche werd daar op verschillende manieren op gereageerd