Beslist.nl introduceerde dit voorjaar nieuwe klikvergoedingen. Hoewel er klachten volgden over tarieven, daalde het aantal aangesloten webshops niet of nauwelijks volgens Leon Kramer. ‘We zien dat klanten cost per click nu beter begrijpen. Liever cps? Ook prima.’
Twinkle stelde zeven vragen aan de chief operating officer van Beslist.nl.
1. Vanwaar de koerswijziging dit voorjaar?
‘Op 7 mei hebben we ons nieuwe cpc-model aangekondigd. Die datum markeert ook een nieuwe positionering van Beslist.nl. We willen nadrukkelijk de partner zijn van webwinkels in het huidige krachtenveld. Onze salesafdeling is de afgelopen maanden verdrievoudigd, van 6 tot 18 man. Zij voeren momenteel gesprekken met alle klanten van Beslist.nl, om de voor hen beste keuze te maken.’
2. Wat valt er te kiezen?
‘Naast het vernieuwde cpc-account kunnen webshops gebruik blijven maken van cps (cost per sale, red.) als ze willen. Daarnaast kunnen webshops terugvallen naar een starters-account met gratis kliks en minder zichtbaarheid. Dat adviseren we bijvoorbeeld als webshops belangrijke dingen nog op orde moeten brengen. Er zijn dus drie verschillende mogelijkheden, open voor alle partijen. Wij snijden geen wegen af.’
3. Dus cpc is niet opgedrongen?
‘Nee. We hebben geen webwinkel gedwongen om per klik bij ons te gaan afrekenen. Cps is niet uitgezet. Uit de gesprekken die we momenteel voeren, blijkt wel dat klanten cpc nu beter begrijpen. Maar cps blijft een alternatief. We komen tegemoet aan specifieke behoeftes. Die kunnen zowel aan de marketing- als aan de webshopkant zitten. Heb je een prima site, maar trek je weinig verkeer? Dan kies je cpc. Heb je een mooi aanbod, maar kan je site beter? Dan betaal je per verkoop op onze site.’
4. Er komt dit najaar een nieuw Winkelwagen-account? Wat gaat er veranderen?
‘We besloten dit voorjaar cost per sale alleen toe te passen bij verkopen op Beslist.nl. Daarmee namen we afscheid van de conversiepixel. We zijn momenteel inderdaad bezig een nieuwe invulling te geven aan Winkelwagen, dat we twee jaar geleden al introduceerden. Het wordt technisch sneller, er komen betaalopties bij en een hoop nieuwe mogelijkheden voor webshops.’
5. Webwinkels klaagden dit voorjaar over jullie tariefswijziging. Hoeveel klanten zijn jullie kwijtgeraakt?
‘Niet veel. Er zijn partijen vertrokken, maar het nieuwe model heeft ook nieuwe binnengebracht. Nog steeds hebben we rond de tienduizend klanten, dat aantal is al jaren vrij stabiel. We helpen alle webshops uit ons bestand nu individueel om de voor hen juiste keuze te maken. Daar komt overigens meer bij kijken dan de prijs alleen. Momenteel zijn er er vier of vijf partijen op de e-commerce markt die heel erg dominant worden. Je hebt Amazon, Bol.com, Alibaba, Rakuten komt eraan… Je kunt ons beschouwen als een coöperatie die werkt voor alle webshops. We ontzorgen hen op het gebied van marketing en hun website, waardoor ze zich kunnen concentreren op hun drie andere uitdagingen: inkoop, logistiek en service.’
6. Vorig jaar werd cps de norm bij Beslist.nl, met de introductie van de conversiepixel. Een jaar later is de afrekenstructuur weer omgegooid. Hoe lang gaat de nieuwe structuur mee?
‘Over die conversiepixel hoeven we het wat mij betreft niet meer te hebben. Ons cps-model was daarmee niet goed sluitend, daar hebben we lering uit getrokken. Nu kijken we vooruit. Ik verwacht dat we zo drie tot vijf jaar door kunnen met de drie accounts die we nu bieden.’
7. Jullie zouden cpc op termijn willen uitfaseren. Is dat zo?
‘Daar zie ik geen aanleiding toe, al kun je natuurlijk te maken krijgen met voortschrijdend inzicht. Maar het antwoord op de vraag is nee: we hebben en houden drie verschillende mogelijkheden.’
Klanten nauwelijks verloren? Ik geloof er geen zak van! Kijk bijv. Elektronica, daar staan nog maar een paar producten in.
Volgens mij erg veel klanten verloren, door dat dubieuze beleid en enorme discussies over (ongevraagde) facturen. Ik zie voor mijn branche alleen nog een enkele klant, de meesten zijn vertrokken. Ooit waren we reseller maar beslist zullen we echt nooit meer aanraden.
Beslist heeft echt wel klanten zien vertrekken. In de parfumerie branche zijn zeker de helft van de aanbieders verdwenen.
In mijn opinie moet je zo'n 'politiek' interview een beetje anders lezen.
Het gaat meer om wat niet gezegd wordt ipv wat wel gezegd wordt.
Dat er al jaren stabiel 10.000 klanten zijn zegt niet zoveel, hoeveel actieve klanten zijn er en hoeveel producten worden in de feed meegegeven.
Ik ben er van overtuigd dat in het afgelopen jaar veel klanten inactief zijn geworden danwel grondig gesneden hebben in de producten welke zij willen tonen op Beslist. Of zijn gemigreerd van betaald naar een gratis account.
Mijn inziens heeft Beslist.nl nu tweemaal hard gefaald en wordt hierop flink afgerekend door vertrekkende klanten en dat doet afbreuk aan het bestaansrecht - je kan in veel categorieën niet meer terecht bij Beslist doordat er veel partijen niet meer actief zijn.
Een partij als Tweakers Pricewatch wint nu ook snel aan terrein.
Wij zijn in ieder geval niet meer actief, maar nog wel klant met 0 euro facturen ;)
In onze branche met krappe marges zijn nog er 2 aanbieders zichtbaar van de 10 die er voorheen waren. Je zou er bijna als betalende klant actief worden als die percentages en klikbedragen niet zo a-marktconform waren.
Laat ze een ploegje van dat extra personeel zetten op het uitvogelen van de marges per sector en daarnaar handelen want pas dan kunnen ze zich een serieuze partner noemen.
Een startersaccount daar heb je niet zoveel aan, na 1250 clicks moet je weer naar een betaalde account.
Dat zij geen klanten verloren zijn is een sprookje waar ze blijkbaar zelf nog in geloven.
Heb ook het idee dat ze nog veel gratis accounts laten zien die al lang 1250 clicks hebben gehad, anders valt de leegloop pas echt op.
De kosten per click zijn zo enorm hoog dat wij onze heil ergens anders gezocht hebben, met nog een beter resultaat tot gevolg.
Dit interview is echt lachwekkend! Puur om webshops te prikkelen om weer terug te komen, 'omdat de concurrentie er ook nog steeds staat'. Volgens mij denken ze bij Beslist dat de klant dom is.
ik geloof er ook weinig van.
In de categorie telefoonhoesjes waren nog maar enkele aanbieders over. Een goed moment om het weer eens te proberen maar ondanks dat we de laagste prijzen hadden, weinig concurrenten op beslist.nl en veel klikken kwamen we met de minimum kliktarieven niet uit. Voor ons is beslist.nl dus ook einde verhaal...
Leon kijkt ook al zo sip, hij weet dat het niet waar is wat ie vertelt... Doeii Beslist.nl...
Als iedereen even opnoemt naar welke concurent van Beslist.nl hij/zij is gegaan, weten we gelijk waar we ons heil mogen zoeken.
Ik ben met een paar shops actief op Beslist (nog via CPS). Ik heb er behoorlijk wat omzet van, maar ben niet tevreden over het contact en de service. Ik heb nog een paar shops, als ik die zou willen aansluiten moet ik weer via CPC gaan werken. Winkelwagentje zie ik niet echt zitten, bovendien is dat nog niet klaar.
Wat zijn goede alternatieven voor beslist?
http://www.koopkeus.nl/ geheel gratis
http://www.shopmania.nl gratis tot 2000 producten
http://www.koopjespakker.nl/ geheel gratis
Marktplaat biedt ook goede resultaten.
Natuurlijk zou je ook nog op http://www.kieskeurig.nl of vergelijk etc kunnen adverteren.
In ieder geval zijn hier de tarieven niet zo absurd hoog.
Het interview met Leo Kramer doet mij een beetje denken aan de interviews met Muhammad Saeed al-Sahhaf.
"there are no American soldiers in Baghdad." ... "they are nowhere near the airport ..they are lost in the desert..."
https://www.youtube.com/watch?v=yfAeMtcURg0
Beslist.nl zeggen klanten het beste aanbod te bieden.
Dit is een pertinente leugen.
De beste prijs wordt niet getoond, echter alleen de producten waar met clics het meeste winst op wordt gmaakt.
Dat het aantal klanten gelijk zou zijn gebleven verbaasd mij ten zeerste. Als ik zo door hun site blader dan lijkt het aantal producten fors afgenomen in bepaalde categorieën. Ik vraag mij dan ook af wat zij als klant tellen. Wellicht worden de gratis accounts meegeteld? Uit de antwoorden lijkt het mij dat het oude gratis account (welke niet definitief uit wordt gezet na een X aantal kliks) terug is gekomen: "daarnaast kunnen webshops terugvallen op het starters-account".
Verder vind ik het opscheppen over het aantal webshops dat "al jaren gelijk is gebleven" weinig indrukwekkend. Helemaal als je bedenkt dat het aantal webshops de afgelopen jaren drastisch is gestegen. Zie bijv http://www.emerce.nl/nieuws/bijna-zestigduizend-webwinkels-nederland
Daaruit zie je toch dat beslist.nl drastisch heeft moeten inleveren wat betreft marktaandeel.
Afgelopen week een berichtje gehad van beslist dat onze productfeed niet meer werkt. komen ze na 3 maanden pas achter :)
Wij gaan uit principe niet meer terug met onze +20 shops. Je ziet ook dat de concurrentie wegblijft, producten waar tweakers +50 aanbieders heeft, heeft beslist er 4 of 5, het is bijna zielig.
Dat ze blijven roepen dat er niks aan de hand is en dat ze zo goed bezig zijn geeft mij te weten dat we de juiste beslissing hebben gemaakt.
Denk dat Henk gelijk heeft, beslist zakt steeds verder weg, als ze zo doorgaan spelen ze straks geen rol meer.
Wij zijn door de belachelijke hoge prijzen er ook mee gestopt, ook bij ons blijkt dit de juiste beslissing te zijn. De omzet is zelfs toegenomen, en de kosten die wij maken op andere kanalen zijn een fractie van wat beslist kost.
Zie dat het cpc account weg is bij beslist, er is alleen nog een startersaccount mogelijk, na 1250 clicks moet je dan over naar een winkelwagenaccount.
Blijkbaar is het beleid weer gewijzigd, ik zie echter niet veel winkelwagenaccounts, maar wel vele kleine shopjes, die laten ze waarschijnlijk op het gratis account zitten omdat het anders opvalt dat er zo veel winkels verdwenen zijn.
Denk dat er nu nog meer volgen....