Het bedrag van de boete waarmee de Europese Unie Google straft voor geconstateerde oneerlijke concurrentie, is vastgesteld op een ongeëvenaarde 2,42 miljard euro. Daarnaast dient de zoekmachine de huidige vorm van zijn Google Shopping-dienst binnen negentig dagen uit de lucht te halen. Die laatste verordening gaat grote gevolgen hebben, ook voor Nederlandse webwinkels, voorspelt Kees Verpalen van Beslist.nl aan Twinkle.
‘Ik ken veel e-retailers die tachtig procent van hun handel via Google Shopping aangereikt krijgen. Nu die dienst in één keer wegvalt, ontstaat er een groot probleem. Veel webwinkeliers hebben geen brede mix met online marketingactiviteiten, heel de tijd is er op één paard gewed. Dat paard is nu uit de race gehaald.’
‘Enorme toename’
Voor Beslist.nl betekent het stoppen van Google Shopping dat de markt van potentiële klanten wordt opengebroken. ‘Voor ons kan het alleen maar beter worden. We verwachten een verdubbeling van het aantal bezoekers en een enorme toename van het aantal klanten. Voor hen ontstaat er een directe noodzaak, over negentig dagen valt er een sloot omzet weg en moet er een alternatief zijn. Sinds Google gas is gaan geven met Shopping, zo rond 2015, kromp ons bedrijf plotseling aanzienlijk, terwijl we de jaren daarvoor voortdurend groeiden. Die verandering is in één-op-één-relatie met Google Shopping geweest.’ De 300.000 bezoekers die Beslist.nl momenteel per dag ziet, worden er 600.000, verwacht Verpalen. ‘We hebben onze campagne op scherp gezet.’
Moeilijke markt
Onlangs uitte bijzonder hoogleraar Cor Molenaar zijn twijfels over de terechtheid van de boete: de consument bepaalt zelf waar hij shopt en Google springt in het geboden gat, aldus Molenaar. Verpalen: ‘Ik heb daar geen mening over, de EU heeft bepaald dat die boete er moet komen, dat is de wet. Wel is gebleken dat Googles eigen claim dat klanten jou vanzelf en autonoom vinden als je maar goed genoeg bent, niet opgaat, zelfs niet voor henzelf. De markt voor online prijsvergelijken is moeilijk, veel goede dienstverleners gingen al onderuit. Dat heeft Google zelf ook ervaren, ze zijn er immers al sinds 2004 bezig: eerst met Froogle, toen met Google Products en nu met Google Shopping. Ze hebben hetzelfde probleem als wij, maar gebruikten de dominante positie van hun zoekmachine om een voorsprong te pakken.’
Eigen regio eerst
Het wegvallen van Google Shopping levert de Europese Unie veel op, aldus de Beslist.nl-voorman. ‘Google had een monopoliepositie met Shopping en kon het zich daardoor permitteren elke dag een stukje duurder te worden. Webwinkels voelen de noodzaak om toch vooral mee te rennen in de rat race die zo ontstaat en betalen daarvoor. Die tarieven worden doorgerekend aan de consument, die wordt daar ook niet beter van.’ Waar het geld via de zakken van Google naar Amerika verdween, komt dat nu terug in eigen regio, aldus Verpalen. ‘Google sluist via een handige belastingconstructie in Ierland grote sommen weg. Beslist.nl betaalt de normale belastingtarieven in Nederland, we bieden hier werkgelegenheid, alle kosten die we maken worden in Europa uitgegeven. Daar heeft de Europese gemeenschap meer aan.’
De zoekreacties van Google Shopping zijn altijd al te hoog geweest. Als je alle advertenties overslaat, kom je altijd een stuk tot zelfs veel voordeliger uit. Deze verschillen kunnen al makkelijk oplopen tot 35% en af en toe nog meer.
Als Beslist.nl hetzelfde wil bieden als Google Shopping, moeten ze het 'winkelmandje' concept voor (nieuwe) klanten wel laten varen. Anders werpen ze alleen maar drempels op. Houd het bij cpc zoals Shopping doet en zorg voor gelijkwaarde rapportages.
Helemaal mee eens! Als webwinkelier wil je niet dat jouw klant bij Beslist afrekent zonder jouw winkel ook maar gezien te hebben. Bovendien is dit vanuit veel leveranciers niet eens toegestaan.
Bovenstaand stuk wekt de suggestie dat google shopping zou wegvallen, dit is helemaal niet het geval. Shopping blijft gewoon bestaan en zal ondanks deze boete alleen maar blijven groeien. Het gaat in dit geval gewoon over de extra shopping vertoningen in de zoekresultaten, maar ook zonder dat zullen vele consumenten de weg naar shopping blijven vinden. Overigens heeft beslist.nl nogal wat boter op haar hoofd, het is nooit een echte vergelijkingssite geweest, degene die het meest betaald komt het hoogst in de zoek resultaten, en niet de goedkoopste aanbieder. Over oneerlijke concurrentie gesproken..... Natuurlijk heeft beslist last van google shopping dat is ook logisch, maar hieraan is de enorme terugval niet alleen te danken. Het telkens maar verhogen van de kosten in beslist en het voor de gek houden van de consument dat breekt ze nog het meest op. Veel webshops en consumenten laten daarom beslist link liggen, niet echt relevant meer....
Mijn ervaring is dat Beslist de laatste jaren veel te duur werd om nog rendabel te kunnen adverteren. Kosten per conversie bij Shopping zijn vergeleken met Beslist, minstens 50% lager . Dat was voor ons de reden om op shopping in te zetten en Beslist te verlaten.
Beslist.nl biedt beslist niet dezelfde waarde als Google Shopping. Te duur, absoluut niet gemakkelijk voor kleinere webwinkels en dan ook nog die vreemde acties met een eigen winkelwagen. Dat vond ik destijds ook misbruik van hun marktpositie. Blij dat Google toen net opkwam met Google Shopping. En nog handig te combineren met de andere diensten en tools van Google. Het is Beslist aan te rekenen dat zij daarin niet mee konden. Ze hadden immers tools kunnen bieden om door te plaatsen op Google etc.. Eigenlijk vind ik het jammer dat deze EU uitspraak een soort van promotiecampagne voor Beslist aan het worden is. Komen de andere vergelijkers ook nog aan het woord?
Ik gebruik beslist al jaren niet meer... geen enkele toegevoegde waarde voor de gebruikers
Beslist is al jaren Beslist geen goede partner meer, ze hebben het allemaal te danken aan hun eigen rare methodes, en dure cpc's. Ook als je vragen had over bepaalde resultaten, of facturen konden ze geen data weerleggen. Gewoon boeven dus. Fout om te zien dat ze nu over de rug van Google wat commerciële acties/interviews gaan doen... Trap er niet in mensen!
Beslist... mooi voorbeeld van een internetpartij die het iets te hoog in de bol heeft gekregen. Hoge cpc's, onaantrekkelijke constructies (idd het winkelmandje) en een onmogelijk universele productcategorisering. Google Shopping heeft jullie ongetwijfeld inderdaad geen goed gedaan, maar na een testfase hebben we toch echt heel bewust van Beslist afgezien op grond van zaken die zij zelf in de hand hebben. Dit artikel is bijna lachwekkend hypocriet
Het is wel duidelijk dat twinkle en beslist gezien alle blog`s met promotie getrouwd zijn of tenminste samen wonen. Dat beslist naar de onderste regionen is gedonderd is niet te danken aan google shopping maar aan hun eigen beleid. 600 euro instappremie ronduit belachelijk en niet op te hoesten voor de starter die vaak deze fee niet terug kan verdienen. De eisen die beslist stelt aan nieuwkomers. De grote hoeveelheid aan nodeloze informatie die beslist eist te verstrekken om te starten bij beslist . Alles bij elkaar is er zo een hoge drempel opgeworpen door de beleidsmakers dat er weinig interesse meer is zoals nu dus ook eindelijk erkend word in dit blog en dat heeft beslist niet aan google shopping maar aan zichzelf te danken. Hoogmoed komt voor den val is een mooi spreekwoord hiervoor. Overigens is dit niet alleen voor beslist het geval maar ook bol is voor veel verkopers zo langzamerhand de plek om afscheid van te nemen. Dezelfde arrogantie en instelling in hun nieuwe prijsbeleid regels en de in rekening gebrachte kosten zorgen ook daar nu voor grootschalige uitval. Dit soort platvormen is er voor de ondernemer om geld te verdienen en de consument voor een groot aanbod Als de platform aanbieder geen respect en mogelijkheden meer bieden om te verdienen vertrekt de ondernemer naar betere oorden Daar komen er ook gelukkig steeds meer van dus spreiding uitstekend verwoord in het blog maar wel met eerlijke en betrouwbare partners.
Als beslist nu ook nog eens zou werken en service zou geven aan zijn klanten! Tarieven van beslist zijn ook veel te duur geworden! Volgens mij komt er ook een einde aan beslist.
Vergelijkingswebsites; zorg eerst eens voor dat je dienst meerwaarde gaat bieden voor consumenten en je website UX vriendelijk werkt voor je gebruikers.
Krijg steeds minder vertrouwen in de toegevoegde waarde van vergelijkingswebsites. De resultaten laten het ook zien. Ook bij mederetailers hoor ik de signalen.
Daarnaast sluit ik mij volledig aan bij eerdergenoemde reacties van mederetailers
Zijn er ook mensen die positieve ervaringen hebben met Beslist.nl? Ik lees nu wel erg veel negatieve ervaringen. Ik twijfel nu enorm om mijn webwinkel aan te sluiten... wie kan mij goede raad geven?
1 hele goed raad. Gewoon NIET aan beginnen!!
Ik ben zelf al jaren geleden - en gelukkig maar - gestopt met de producten op Beslist.nl Een site die niet functioneert (probeer de zoekfunctie maar eens...), torenhoge CPC's voor merchants, geen positieve gebruikerservaring, niks van dat alles. Het is feitelijk niet veel meer dan een ordinaire affiliate-site, zonder toegevoegde waarde. Wat mij blijft verbazen is dat enkele grote partijen toch nog steeds zaken doen met deze club. Wat mij minder verbaast, is het media-offensief van Verpalen c.s. Dit lijken mij echter stuiptrekkingen van een bedrijf in nood dat weldra zal verdwijnen.
De grote bedrijven betalen vrijwel niets! Beslistnl is als de dood dat de grote partijen ook gaan verdwijnen en dan is helemaal afgelopen. Ik heb vermoeden dat de grote bedrijven Beslist juist geld kost en de baten bij de kleine winkelier haalt.
Er gevaarlijk adverteren via een winkelwagen van oa Beslist en .... noem ze maar op. Geen binding met klanten, alle risico's dragen. Kosten gaan gezien het verleden zeker stijgen. Eerst webshops die te afhankelijk zijn geworden van deze grote shop platformen zijn als gestopt. Het kan niet meer uit... 80% van de omzet komt via dergelijke site... je wordt afhankelijk.. veranderd er maar iets... dan ben je weg.
Rond uit te triest voor woorden dit. Belist.nl aan het woord laten... Beslist.nl is een partij die de boot heeft gemist. Populair geworden en daarna belachelijke prijzen vragen. Ze hebben zichzelf kapot gemaakt. Hun website is een schoolvoorbeeld van oneerlijke concurrentie creëren!