Twinkle | Digital Commerce

Beslist.nl: ‘Veel webwinkeliers hebben op één paard gewed’

2017-11-11
18111019
  • 2:28

Het bedrag van de boete waarmee de Europese Unie Google straft voor geconstateerde oneerlijke concurrentie, is vastgesteld op een ongeëvenaarde 2,42 miljard euro. Daarnaast dient de zoekmachine de huidige vorm van zijn Google Shopping-dienst binnen negentig dagen uit de lucht te halen. Die laatste verordening gaat grote gevolgen hebben, ook voor Nederlandse webwinkels, voorspelt Kees Verpalen van Beslist.nl aan Twinkle.

‘Ik ken veel e-retailers die tachtig procent van hun handel via Google Shopping aangereikt krijgen. Nu die dienst in één keer wegvalt, ontstaat er een groot probleem. Veel webwinkeliers hebben geen brede mix met online marketingactiviteiten, heel de tijd is er op één paard gewed. Dat paard is nu uit de race gehaald.’

‘Enorme toename’
Voor Beslist.nl betekent het stoppen van Google Shopping dat de markt van potentiële klanten wordt opengebroken. ‘Voor ons kan het alleen maar beter worden. We verwachten een verdubbeling van het aantal bezoekers en een enorme toename van het aantal klanten. Voor hen ontstaat er een directe noodzaak, over negentig dagen valt er een sloot omzet weg en moet er een alternatief zijn. Sinds Google gas is gaan geven met Shopping, zo rond 2015, kromp ons bedrijf plotseling aanzienlijk, terwijl we de jaren daarvoor voortdurend groeiden. Die verandering is in één-op-één-relatie met Google Shopping geweest.’ De 300.000 bezoekers die Beslist.nl momenteel per dag ziet, worden er 600.000, verwacht Verpalen. ‘We hebben onze campagne op scherp gezet.’

Moeilijke markt
Onlangs uitte bijzonder hoogleraar Cor Molenaar zijn twijfels over de terechtheid van de boete: de consument bepaalt zelf waar hij shopt en Google springt in het geboden gat, aldus Molenaar. Verpalen: ‘Ik heb daar geen mening over, de EU heeft bepaald dat die boete er moet komen, dat is de wet. Wel is gebleken dat Googles eigen claim dat klanten jou vanzelf en autonoom vinden als je maar goed genoeg bent, niet opgaat, zelfs niet voor henzelf. De markt voor online prijsvergelijken is moeilijk, veel goede dienstverleners gingen al onderuit. Dat heeft Google zelf ook ervaren, ze zijn er immers al sinds 2004 bezig: eerst met Froogle, toen met Google Products en nu met Google Shopping. Ze hebben hetzelfde probleem als wij, maar gebruikten de dominante positie van hun zoekmachine om een voorsprong te pakken.’

Eigen regio eerst
Het wegvallen van Google Shopping levert de Europese Unie veel op, aldus de Beslist.nl-voorman. ‘Google had een monopoliepositie met Shopping en kon het zich daardoor permitteren elke dag een stukje duurder te worden. Webwinkels voelen de noodzaak om toch vooral mee te rennen in de rat race die zo ontstaat en betalen daarvoor. Die tarieven worden doorgerekend aan de consument, die wordt daar ook niet beter van.’ Waar het geld via de zakken van Google naar Amerika verdween, komt dat nu terug in eigen regio, aldus Verpalen. ‘Google sluist via een handige belastingconstructie in Ierland grote sommen weg. Beslist.nl betaalt de normale belastingtarieven in Nederland, we bieden hier werkgelegenheid, alle kosten die we maken worden in Europa uitgegeven. Daar heeft de Europese gemeenschap meer aan.’