Webshops kunnen per 1 oktober niet meer profiteren van het gratis startersaccount op beslist.nl. Ooit een concurrentiewapen tegen Google Shopping, past de kosteloze optie niet meer in het nieuwe cost per sale (cps) businessmodel dat het bedrijf gefaseerd doorvoert.
Beslist meldt vanochtend drie verschillende fases die de oorspronkelijke prijsvergelijker momenteel doormaakt om de overgang naar een ‘winkelwagenmodel’ (van cpc naar cps) te maken. Een traject dat vier jaar geleden is ingezet met de introductie van de winkelwagen op de website.
Overbodig
Het startersaccount, waarmee nieuwe partners zich laagdrempelig bij beslist.nl konden aanmelden, is volgens het bedrijf overbodig geworden: ‘webshops rekenen namelijk alleen af per betaalde order.’ Bestaande startersaccount worden in oktober gefaseerd overgezet naar het cps-model.
Onderscheiden op content
Daarnaast geeft beslist.nl zijn partners de mogelijkheid om zich van aanbieders met hetzelfde product te onderscheiden op basis van content. ‘Tot voor kort werd van een vergelijkbaar product slechts één product getoond, met daaronder meerdere aanbieders. Met de nieuwe manier van displayen ziet de consument direct de productinformatie van de webshops.’
Zonder keurmerk
Onlangs meldde het bedrijf al ook webshops zonder keurmerk toe te laten op het platform. Beslist.nl heeft een eigen, niet nader gespecificeerde, manier gevonden om zijn partners te beoordelen op hun betrouwbaarheid.
Cps niet leidend
Volgens een woordvoerster is 2017 een belangrijk jaar voor de transitie naar het nieuwe businessmodel. ‘Nu is het cps-model nog niet leidend, maar dat willen we wel snel voor elkaar hebben’, vertelt zij aan Twinkle. De overgang had de afgelopen jaren nogal wat voeten in de aarde, onder andere door een flinke ‘pixeldiscussie’ in de branche.
Lees ook:
- Beslist.nl: ‘Veel webwinkeliers hebben op één paard gewed’ (28-6-2017)
- De Calimero-reactie op de Google-boete (5-7-2017)
Beslist een achterhoedegevecht.
Er valt niets meer te redden... The game is over. Amazon staat voor de deur. Bol.com pakt lekker door. Blokker.nl timmert aan de weg. VidaXL heeft een sterk verhaal. en Beslist.nl heeft al zijn gunfactor verspeeld.
"Jongens, Google Shopping valt weg, laten we ons gratis account schrappen..."
Wat een propaganda. Dramatische model met veel te hoge cpc en cps. Eenmaal ingezet zie ik ze niet snel veranderen, en markt conform gaan werken. Wees gerust grote spelers gaan echt niet de - al 4 jaar durende - winkelmand integeren / orders delen.