Webwinkels kunnen straks alleen nog op basis van cost per sale (cps) adverteren bij Beslist.nl als ze meedoen aan de ‘Winkelwagen’. Dat houdt in dat hun producten direct te koop zijn op de vergelijkingssite. Merchants moeten bij een verkoop ook over de verzendkosten commissie betalen.
Beslist.nl lanceerde Winkelwagen ruim twee jaar geleden. Later werd een conversiepixel geïntroduceerd - die zou aanvankelijk verplicht worden gesteld - om verkopen op de sites van adverteerders te registreren. Een aantal grote webwinkels protesteerde tegen de pixel, onder meer omdat Beslist.nl daarmee inzicht in al hun orders zou krijgen.
Beslist.nl stapt voor de verkoopvergoedingen nu helemaal over op Winkelwagen, waaraan de afgelopen maanden is gesleuteld. Op 1 februari moet de operatie zijn voltooid, dan wordt er niet meer met de pixel gewerkt. ‘Cps-klanten die nog niet zijn aangesloten op de Winkelwagen zullen dan niet meer zichtbaar zijn’, laat een woordvoerder desgevraagd weten.
Commissie over verzendkosten
Om de overstap van pixel naar Winkelwagen te maken, moeten cps-adverteerders een contract ondertekenen. Daarin staat dat Beslist.nl de gebruikelijke transactiekosten in rekening brengt, plus een procentuele commissie over zowel de verkoopprijs als de verzendkosten. Door dit laatste zijn webwinkels duurder uit dan nu; ze geven aan marge te verliezen.
Totaalprijzen
Beslist.nl heeft een dubbele verklaring voor het innen van commissie over de verzendkosten: ‘Ten eerste worden verzendkosten door Nederlandse consumenten ervaren als een van de grootste nadelen bij het online shoppen. Wij willen toewerken naar totaalprijzen. Ook webshops gaan hiervan profiteren, doordat totaalprijzen beter converteren. Met het berekenen van commissie over bestelkosten willen we tevens voorkomen dat bezoekers worden misleid door aanbieders die de productprijs deels overhevelen naar de verzendkosten, om ogenschijnlijk voordeliger te zijn. De commissie over verzendkosten stimuleert aanbieders om transparant te zijn en tegemoet te komen aan de wens van de consument: geen of lage verzendkosten. ‘
Cpc blijft bestaan
De woordvoerder geeft aan dat Beslist.nl klanten momenteel actief benadert: ‘We bieden nieuwe en bestaande klanten in eerste instantie het Winkelwagen-account aan. Dit cps-model is de beste optie voor het merendeel van de webshops.’ Daarnaast blijven ook de eerder dit jaar vernieuwde klikvergoedingen (cpc) bestaan, maar niet voor iedereen: ‘Het succes van een cpc-campagne is afhankelijk van veel factoren, waardoor niet alle webshops ervoor in aanmerking komen’, laat de woordvoerder weten.
Lees ook: Leon Kramer: ‘Je kunt Beslist.nl zien als een coöperatie’ (27 augustus 2015)
Ben nu al benieuwd naar de reacties! :)
Weet iemand wat de prijzen zijn? Zijn die een beetje concurerend met bijv. bol.com?
Wat ik trouwens vreemd vind is dat wanneer de klant een product terugstuurt of de order annuleert voor verzending de webshop zelf het aankoopbedrag terug moet storten. Moet dat dan van je eigen rekening, of kan je beslist.nl opdracht geven het geld terug te geven? Zoals ik de voorwaarden lees moet je zelf geld naar de klant storten. Je bent, in dat geval, dus je commissie en transactiekosten kwijt. Volgens mij doet bol.com dit een stuk gunstiger voor de webshop.
Dacht dat de CPS die ze vragen op 12% ligt, dus best wat marge inleveren...
Ik heb de mails ook ontvangen gisteren. Ik weet nog niet goed wat ik ga doen. Het staat me ook tegen dat je commissie wel gewoon moet betalen als een order geannuleerd of geretourneerd wordt.
En inderdaad, de CPS-percentages, zijn die al bekend?
Beslist wordt een bedrijf om links te laten liggen.
Gratis totdat er genoeg klanten waren.
Pixel om inzincht te krijgen in shops.
Alleen je producten worden goed zichtbaar geplaatst indien de eCPC hoog genoeg is of worden helemaal niet geplaatst.
Dus niet de beste prijs of deal voor de klant maar alleen voor Beslist.nl zelf.
Vandaag is het zo, morgen is het zo, geen consistent beleid meer bij beslist.nl.
De winkelwagen op de site van beslist zelf biedt hen natuurlijk een enorm inzicht in wie wat verkoopt en voor welke prijs.
Zou niet gek opkijken als ze straks die informatie gaan gebruiken om zelf producten te gaan verkopen.
Wij zijn er klaar mee en gaan verder zonder beslist.
Wat John zegt hierboven helemaal mee eens, ze wisselen constant van strategie. Maar één ding blijft constant; Ze kijken wat voor hun het meeste oplevert en denken totaal niet aan webwinkel of consument.
Kijken hoe lang het duurt of ze weer wisselen naar een ander idee..
Wat ik mij afvraag is: wat is nou het voordeel van het winkelmandje voor de webshop?
Dat klanten ergens anders kunnen afrekenen zullen de meeste shops niet op te zitten wachten. Die hebben daar immers zelf al een oplossing voor die in veel gevallen ook nog eens op maat gemaakt is voor de shop (bijv. kortingscodes, gewenste leverdatum, of aangeven of oude apparatuur moet worden opgehaald etc etc.). Bovendien moet je ook nog eens langer op je geld wachten dan wanneer klanten rechtstreeks bij jou bestellen.
Daarnaast: is afrekenen per verkoop nou echt zo veel beter dan afrekenen per verkoop? Uiteindelijk is bij CPC het aantal verkopen dat je per klik hebt, in mijn ervaring, behoorlijk voorspelbaar en voegt CPS in de praktijk dus ook weinig tot niks toe. Je weet al wat iedere verkoop kost. Naarmate je meer verkoopt wordt dit ook nog eens betrouwbaarder, dus dit geldt in nog grotere mate voor de grotere webshops.
Ook ben ik toch wel erg teleurgesteld over het aantal betaalmethoden. Een van de redenen waardoor het misschien nog interessant had kunnen zijn. Maar alleen cc en ideal is toch wel heel erg karig.
Al met al lijkt dit weer (zie "conversiepixel" en "popupclicks") meer een oplossing gemaakt door beslist.nl voor beslist.nl.
Ik snap niet dat consumenten hier nog intrappen.
Verplicht van keurmerk wisselen en nog eens betalen over verzendkosten. Voor ons is het de druppel...
Eerst wordt Beslist groot mede dankzij haar klanten (de webwinkels), daarna worden dezelfde webwinkels in de kou gezet.
Wij maken ook al langer gebruik van CPS van beslist en hebben een tijd terug een telefoontje van Beslist gehad dat ging veranderen en dat geen doorlink meer mogelijk zou zijn.
Waren we al niet blij mee aanegzien winkelwagen van beslist veel slechter converteerd als eigen shop met beslist verkeer.
Toen ik contract onder ogen kreeg waren we helemaal niet blij gezien de commissie over verzendkosten, dat betekend voor ons dus gewoon rond de euro per order extra afdragen aan beslist. en als je hogere commissie wil bieden op producten om hoger in de resultaten te komen dus nog meer.
Wij hebben kleine winstmarge en hebben nu van beslist orders rond de 95% van de orders winstgevens, maar heel kleine winst.
Met commissie over verzendkosten moeten we alle commissies tot het minimum gaan laten zakken en dan zakt aantal winstgevende orders naar een 60% en de rest moeten we geld op toeleggen.
In uiterste geval als we toch besluiten om door te gaan (we tweiffelen nog en hebben contract niet voor gewenste datum terug gestuurd) gaan we alle prijzen verhogen (moeten wel) en dan in onze eigen shop 10% kortingscode verstrekken zodat mensen onze producten goedkoper kunnen kopen in onze shop als op Beslist. Niet wenselijk maar enige oplossing die we zien.
Daniel
Hoezo stop je niet gewoon? Blijven hangen voor die paar centen is het niet waard. Er zijn genoeg alternatieven. Kieskeurig is bijv een prima alternatief, niet heel goedkoop maar goedkoper dan beslist en vaak een hogere conversie ook nog.
De enige manier om beslist.nl te laten zien dat ze verkeer bezig zijn is je poot stijf te houden en te stoppen. Als ze tot inzicht komen en er nog wat te redeen valt tegen die tijd komen ze toch wel terug met een goed voorstel. Zij hebben ons harder nodig dan wij hen.
Nico....
De reden dat we Beslist CPS gebruiken is omdat ik slechte ervaring met CPC systemen heb waarbij kosten extreem kunnen oplopen.
Als je b.v. 0,25 euro per klik moet betalen en conversie van 1% hebt betaal je dus 25 euro per order aan commissie.
Als de gemiddelde orderwaarde dan ook nog maar eens rond de 25 euuro ligt met slechts een 25% winstmarge dan begrijp je dat CPS gewoon erg veel geld kost en niks oplevert.
Dat is reden dat ik geen CPC wil gebruiken, kan me geen manier verzinnen hoe dat winstgeverd te krijgen is.
In verleden ooit zoiets gedaan en had toen na 1 weekeinde een rekening van 710 euro aan klikkosten en 1 order van 15 euro.
@Daniel
Deels eens, maar CPC valt wel goed te managen, maar dat kost tijd. Het is niet voor niks dat grote partijen als Wehkamp en Coolblue toch deze manier van adverteren aangeboden krijgen.
Het is echter keuzes maken, wellicht hoeft niet je gehele assortiment op Beslist en doen sommige producten het goed op prijsvergelijkers en andere niet.
Probleem is dat je straks helemaal geen verkeer meer naar je webwinkel krijgt. Op deze manier worden grote portalen als Bol en Beslist wel erg machtig en word je als webwinkel toch dozenschuiver.
Dozenschuivers zijn erg makkelijk te vervangen, je moet dus altidj blijven kijken hoe je de klant toch meerwaarde kunt blijven bieden buiten externe kanalen om.
Toch steeds meer erg grote partijen gaan de markt domineren, of dat een goede ontwikkeling is...?
Dat wil je toch niet als retailer, dus gewoon allemaal stoppen met beslist, dan lost het probleem zich vanzelf op en het scheelt je nog een hoop geld ook.
Toen we met beslist begonnen waren we nauwelijks zichtbaar omdat er nog geen conversies waren geweest. Hoe je nou kan converteren zonder zichtbaarheid was bij aanvang al een raadsel. Zelfs de cps op 25% zetten om maar wat data te verzamelen welke de zichtbaarheid zou verhogen. Kip of ei verhaal.
Verder sluiten wij ons aan bij bovenstaande. Van samenwerking is geen sprake als afspraken eenzijdig worden gewijzigd en telkens slechts ten nadelen van de ondernemer is.
Op deze wijze gaat beslist vele ondernemers zien vertrekken, met het logische gevolg dat ze inderdaad weer moeten veranderen.
Helaas is bij ons het vertrouwen weg, dus ook met een beter plan is het dan te laat.
Is er ondertussen een shop die al gebruik maakt van de winkelwagen?
Ben erg benieuwd naar hoe dit er uit ziet allemaal, maar kan op beslist.nl zo snel geen shop vinden die het al heeft.
Wel zie ik zie op cl.beslist.nl dat aanmelden voor cpc niet meer mogelijk is en verder alleen het startersaccount met 1250 clicks (waar je met een beetje shop in een dag doorheen bent lijkt me).
Wij zijn al een tijd terug gestopt met beslist, we hebben eerst een gratis account gehad en getest met betaald. Conversie was toen minimaal beter. Op het moment dat we moestengaan betalen gestopt en we hebben hier eigenlijk niets van gemerkt ook omdat de vindbaarheid organisch al erg hoog is. Beslist is voor de klant zeer misleidend en de laatste alleen maar rommeliger. Probeer een specifiek product te vinden en de kans is groot dat alles wat hetzelfde merk heeft naar voren komt en hetgeen je zoekt bijna niet te vinden is.
Wij hebben afgelopen jaar een omzet behaald van 50.000 + euro via Beslist.nl met het CPS systeem. Ik voel mij nu in een hoekje gedreven door Beslist en dat zit me niet lekker. Ik denk er ook sterk aan om te stoppen met beslist en ze te laten barsten. Ze bepalen de regels zelf en iedereen moet maar met hangende pootjes er achter aan lopen. Wij hebben altijd 10% CPS betaald. Betekend dat we 5000 euro kwijt waren aan beslist ( niet verkeerd natuurlijk) maar met deze 5000 euro kun je ook andere dingen doen om sales te genereren.
Ik zou zeggen allemaal stoppen met Beslist en wachten tot ze met een beter voorstel komen. Beslist vergeet even wie haar klanten zijn!!
Geheel met Herman eens, gewoon mee stoppen.
Wees niet bang voor het omzetverlies, zet het geld in op andere kanalen en je zult zien dat het allemaal reuze meevalt.
Wij zijn ook gestopt en draaien inmiddels meer omzet met minder kosten.
Je hebt beslist echt niet nodig....