Twinkle | Digital Commerce

Cps bij Beslist.nl: van pixel naar Winkelwagen

2017-05-27
180101

Webwinkels kunnen straks alleen nog op basis van cost per sale (cps) adverteren bij Beslist.nl als ze meedoen aan de ‘Winkelwagen’. Dat houdt in dat hun producten direct te koop zijn op de vergelijkingssite. Merchants moeten bij een verkoop ook over de verzendkosten commissie betalen.

Beslist.nl lanceerde Winkelwagen ruim twee jaar geleden. Later werd een conversiepixel geïntroduceerd - die zou aanvankelijk verplicht worden gesteld - om verkopen op de sites van adverteerders te registreren. Een aantal grote webwinkels protesteerde tegen de pixel, onder meer omdat Beslist.nl daarmee inzicht in al hun orders zou krijgen.

Beslist.nl stapt voor de verkoopvergoedingen nu helemaal over op Winkelwagen, waaraan de afgelopen maanden is gesleuteld. Op 1 februari moet de operatie zijn voltooid, dan wordt er niet meer met de pixel gewerkt. ‘Cps-klanten die nog niet zijn aangesloten op de Winkelwagen zullen dan niet meer zichtbaar zijn’, laat een woordvoerder desgevraagd weten.

Commissie over verzendkosten
Om de overstap van pixel naar Winkelwagen te maken, moeten cps-adverteerders een contract ondertekenen. Daarin staat dat Beslist.nl de gebruikelijke transactiekosten in rekening brengt, plus een procentuele commissie over zowel de verkoopprijs als de verzendkosten. Door dit laatste zijn webwinkels duurder uit dan nu; ze geven aan marge te verliezen.

Totaalprijzen
Beslist.nl heeft een dubbele verklaring voor het innen van commissie over de verzendkosten: ‘Ten eerste worden verzendkosten door Nederlandse consumenten ervaren als een van de grootste nadelen bij het online shoppen. Wij willen toewerken naar totaalprijzen. Ook webshops gaan hiervan profiteren, doordat totaalprijzen beter converteren. Met het berekenen van commissie over bestelkosten willen we tevens voorkomen dat bezoekers worden misleid door aanbieders die de productprijs deels overhevelen naar de verzendkosten, om ogenschijnlijk voordeliger te zijn. De commissie over verzendkosten stimuleert aanbieders om transparant te zijn en tegemoet te komen aan de wens van de consument: geen of lage verzendkosten. ‘

Cpc blijft bestaan
De woordvoerder geeft aan dat Beslist.nl klanten momenteel actief benadert: ‘We bieden nieuwe en bestaande klanten in eerste instantie het Winkelwagen-account aan. Dit cps-model is de beste optie voor het merendeel van de webshops.’ Daarnaast blijven ook de eerder dit jaar vernieuwde klikvergoedingen (cpc) bestaan, maar niet voor iedereen: ‘Het succes van een cpc-campagne is afhankelijk van veel factoren, waardoor niet alle webshops ervoor in aanmerking komen’, laat de woordvoerder weten.

Lees ook: Leon Kramer: ‘Je kunt Beslist.nl zien als een coöperatie’ (27 augustus 2015)