Twinkle | Digital Commerce

Een optimaal testplan

2017-05-27
19121075
  • 2:28

Het einde van een jaar is altijd een goed moment om met een nieuw testplan te komen of je huidige plan aan te scherpen. Hoe pak je dat aan? Stel eerst je bedrijfsdoelen vast voor het komende jaar. En dan een gouden tip: maak een keuze in KPI’s.

Tekst: Amanda van der Linden

Een nieuw jaar, een beter testplan. Begin met een focus, zodat je niet lukraak gaat testen. Want als je doel is nieuwe bezoekers naar je webshop te trekken, moet je andere zaken gaan verbeteren dan wanneer je focust op huidige bezoekers met een account. Dus welke richting wil je op met het bedrijf? Denk breed, in dit stadium hoeft het niet volgens het smart-principe te zijn. Waar ligt de focus dit jaar zodat je (potentiële) klanten hun doel gaan bereiken? Als jouw klanten hun doel bereiken dan bereik jij ook je doel. Bijvoorbeeld:

• ‘Groei in online omzet.’

• ‘Mensen krijgen meer zin om aan de slag te gaan in [dat wat jij verkoopt].’ Ofwel: je wilt een beleving creëren en mensen aan het denken zetten, ideeën laten krijgen.

• ‘Klanten zijn loyaal aan dit bedrijf.’
 
Bijbehorende KPI’s

Bij elk doel hoort een kort en krachtige KPI. Veelgemaakte fout is dat je direct denkt: wat wil ik meten? Dan kom je snel op ‘gemiddelde tijd op de site’, ‘aantal bezoekers’ en ‘pageviews’-achtige dingen. Je kunt jezelf beter de volgende vraag stellen: op wat voor manier wil ik het doel voor elkaar krijgen?

Groei in online omzet bijvoorbeeld kun je op verschillende manieren bereiken. Je kunt ervoor kiezen de kosten te verlagen. Of je geeft juist meer geld uit om je bezoekers blij te maken zodat ze meer kopen. Een KPI kan zijn dat je de gemiddelde orderwaarde van je klanten omhoog wilt brengen. Of je kunt de uitgaven per klant in CPC verminderen, of de kosten voor verzending of verpakkingsmateriaal omlaag brengen.

Je kunt natuurlijk je pijlen op al deze manieren richten, maar keuzes maken werkt het best. De agile manier van werken is ook hier erg fijn. Als je er namelijk achter komt dat kostenverlaging voor boze klanten zorgt, dan schrap je deze KPI. Of andersom: als een KPI veel succes blijkt te hebben, borduur daar dan op voort. Learning by doing. Testen is alsmaar leren en verbeteren. Dus ook je testplan.

Metingen
Hierna is het tijd om ervoor te zorgen dat je alle punten goed meetbaar maakt. Dit kunnen standaard metingen in Google Analytics zijn, maar vaak moet je punten nog meetbaar maken met bijvoorbeeld events en segmenten. Daarnaast heb je data nodig uit je cms, je Facebookpagina et cetera, en kun je vast ook nog andere tools goed gebruiken. Als je weet wat je wilt weten, dan weet je ook wat je moet meten.

__________

Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Amanda van der Linden, freelance conversieoptimalisatiespecialist & community manager van Webanalisten. Meer artikelen over webanalytics en conversieoptimalisatie vindt u op Webanalisten.nl.
__________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2016.