De door de Europese Commisse opgelegde recordboete van ruim € 2,4 miljard aan Google is een opsteker voor zoekmachines, webwinkels en consumenten. De e-commercegigant krijgt de straf voor oneigenlijk machtsmisbruik van Google omdat het Google’s eigen vergelijkingssite Google Shopping prominenter in beeld laat dan die van anderen. Oneerlijke concurrentie, zegt de Europese Commissie. Voor webwinkels is de boete een opsteker, omdat met de boete recht gedaan wordt aan het benadelen van concurrerende prijsvergelijkers en adverterende webwinkels. Het werd tijd dat de Europese Commissie Google eens stevig op de vingers tikte.
Waarom is de boete terecht?
Bij een zoekopdracht naar een product kan niemand heen om het prominente Google Shopping advertentieblok. Het productoverzicht van (web)winkels die een product aanbieden staat steevast bovenaan in de zoekresultaten. In het advertentieblok toont de zoekmachine foto’s van producten, met de prijs erbij en een link naar de verkopende webshop. Webwinkels bieden voor deze advertentieruimtes tegen elkaar op om een plek in de Google Shopping advertentiebalk te mogen innemen.
Waarom is de boete een opsteker?
De boete voor Google is ongehoord en laat zien dat er echt iets aan de hand is met de machtsverhoudingen rondom zoekresultaten. Het is een opsteker voor zoekmachines, webwinkels en consumenten. Prijsvergelijkers worden op al jaren op achterstand gezet waardoor er geen sprake is van gezonde concurrentie op Google. Webwinkels kunnen vanwege de marktdominantie van Google in Europa niet anders dan in Google Shopping de hoogste prijs betalen. Ook is het unfair dat webwinkels niet met plaatjes producten kunnen aanprijzen in hun zoekresultaten. Dat recht is enkel voorbehouden voor adverterende webwinkels in Google Shopping. En het is uiteindelijk de consument die de prijs betaalt, omdat de alsmaar oplopende kosten voor adverteren op Google zich uiteindelijk vertalen naar hogere consumentenprijzen.
Wat betekent een hoger beroep voor webwinkels?
De belangrijkste vraag voor zoekmachines en webwinkels die boven de markt hangt is welke maatregelen Google zal nemen in de komende 90 dagen om het gestelde machtsmisbruik op te heffen.Voorkomen moet worden dat zoekmachines en webwinkels de dupe worden van een jarenlang durend hoger beroep.
De beschuldiging van machtsmisbruik via de zoekmachine is overigens niet de enige strafzaak die tegen Google is aangespannen. De Europese Commissie heeft Google ook op het matje geroepen vanwege het vermeende machtsmisbruik via haar Android-besturingssysteem en advertentiedienst Google AdSense.
Interresante discussie. Hoewel ik snap dat grote partijen als Google hun macht niet moeten misbruiken, heb ik toch mijn vraagtekens of in dit specifieke geval de webwinkelier er beter van wordt.
Google Shopping is juist een voorbeeld van een advertentiemogelijkheid waar het niet alleen om biedprijs gaat, maar ook op productprijs, levertijd en relevantie.
Alle webwinkels hebben de mogelijkheid om hier mee te doen, dit terwijl de organische zoekresultaten vaak primair de grotere spelers weergeven. Zoek ik bijvoorbeeld op "smartwatch" dan bestaat de top 6 uit CoolBlue, Mediamarkt, Bol, Kieskeurig en Beslist. Allemaal geen kleine jongetjes.
In de Shopping resultaten is het aanbod al iets diverser. De enige partijen die hier echter niet mee mogen doen zijn de prijsvergelijkers (Beslist en Kieskeurig in dit geval). Ook op deze prijsvergelijkers moeten webwinkels echter opbieden en is vaak klikprijs leidend.
Of de gemiddelde webwinkelier hier beter van wordt? Denk het niet. Of de consument hier beter van wordt? Denk het niet. Of de boete terecht is? Dat is een complexe discussie.
We mogen alleen zeker concluderen dat de concurrerende prijsvergelijkers de grootste winnaars zijn, voor nu dan...
Ik vind het eerlijk gezegd maar een triest verhaal. Dit is toch gewoon kapitalisme? Google vult een behoefte van het grote publiek op een commerciële manier en concurreert als gevolg daarvan minder geschikte bedrijven eruit.
Beslist.nl; daar zit echt niet op te wachten. Met http://www.phmeterkopen.nl/ hier ook slechte ervaringen aan over gehouden; geef mij maar Shopping (en volgens mij de consumenten ook).
Ik vraag me af waar deze 2,4 miljard dan heen gaat?
"Ook is het unfair dat webwinkels niet met plaatjes producten kunnen aanprijzen in hun zoekresultaten."
Hoezo is dit unfair? Zo toont Google nu eenmaal de zoekresultaten niet. Dat hebben ze nooit gedaan met afbeeldingen.
"En het is uiteindelijk de consument die de prijs betaalt, omdat de alsmaar oplopende kosten voor adverteren op Google zich uiteindelijk vertalen naar hogere consumentenprijzen."
Google is een van de redenen dat online winkelen zo populair is geworden. Zodra de consument de hogere prijzen niet meer wil betalen, dan zullen de advertentiekosten automatisch ook weer dalen. En als de conversie vanuit Google Shopping hoger is dan vanuit andere vergelijkingssites, dan profiteert de consument hier juist van.
Juist dit soort boetes zal er voor zorgen dat er minder geïnvesteerd wordt in Europa, want op een goede dag kun je zomaar een flinke boete krijgen. Op lange termijn zullen we daar allemaal de dupe van worden.
Bij Everlake eCommerce denken we hier toch echt iets anders over Wijnand. Als straks de 'middlemen', aka prijsvergelijkers, wordt toegelaten op Google Shopping dan gaan de CPC's alleen maar omhoog voor de webwinkeliers.
Daarnaast heeft het voor de consument geen toegevoegde waarde om vanuit Google Shopping naar Beslist te gaan en vervolgens naar de webwinkel. Deze tussenstap lijkt mij ongewenst voor zowel consument als retailer.