Twinkle | Digital Commerce

Logo’s op verpakking helpen in afvalscheiding

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 0:60

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken heeft in samenwerking met Thuiswinkel.org nieuwe logo’s ontwikkeld over het scheiden van e-commerce verpakkingsafval. Aan het kenmerk op de verpakking zien zij hoe zij het materiaal het beste weg kunnen gooien.

De logo’s zijn opgenomen in de Weggooiwijzer van Kennisinstituut Duurzaam Verpakken. Deze wijzer, met verschillende labels, werd in 2014 geïntroduceerd om bedrijven te ondersteunen in het informeren van de consument over scheiden van afval.  

Niet verplicht
Het gebruik van de logo’s is niet verplicht, benadrukt Thuiswinkel.org. De belangenvereniging vindt wel dat webwinkels hun verantwoordelijkheid op het gebied van duurzaamheid moeten nemen, net als consumenten.

Duurzaamheidsplan
Thuiswinkel.org diende vorig jaar een meerjarig duurzaamheidsplan in bij Wilma Mansveld, destijds staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Onder andere moet het materiaal van de verpakkingen dunner worden, moet er minder loze ruimte in de verpakkingen zijn en moet materiaal gerecycled worden. Deze doelen zijn opgehangen aan de vier R’s van verduurzaming: Reduce, Recycle, Renew en Re-use.

Webwinkels kunnen drukwerkbestanden van de logo’s opvragen via het e-mailadres weggooiwijzer@kidv.nl.

Lees ook:
Duurzaamheid: laaghangend fruit eerst (3-8-2016)