Twinkle | Digital Commerce

‘Consument wil duurzame keuze maken, maar mist houvast’

2025-09-30
1000562
  • [nieuws]
  • 1:06

Bijna de helft van de consumenten houdt bij een online aankoop rekening met duurzaamheid. Toch ontbreekt vaak de juiste informatie om daadwerkelijk een bewuste keuze te maken.

Uit de Duurzaamheid Monitor 2025 van Thuiswinkel.org blijkt dat 47 procent van de Nederlandse consumenten duurzaamheid laat meewegen in hun aankoopbeslissing. Toch wint de prijs het vaak van de duurzame optie. Volgens Thuiswinkel.org ligt hier een kans voor webwinkels: betere informatie over producten, verpakkingen en bezorgopties helpt consumenten om écht duurzamere keuzes te maken.

De verpakking speelt daarbij een steeds grotere rol. 26 procent van de consumenten noemt dit de belangrijkste verduurzamingsoptie, tegenover 22 procent vorig jaar. Minder plastic en duidelijkere recyclinginformatie worden vaak genoemd als wens. Ook herbruikbare verpakkingen kunnen op draagvlak rekenen.

Ook de bezorging is een belangrijk aandachtspunt. Het aandeel pakketten dat elektrisch wordt bezorgd is gestegen van 20 procent in 2021 naar 82 procent in 2024. Toch bestaan hierover nog veel misverstanden. Zo is een afhaalpunt alleen duurzamer als de consument er lopend of fietsend naartoe gaat.

Webshop als informatiebron

Consumenten zoeken informatie over duurzaamheid vooral bij de webshop zelf.
Thuiswinkel.org-directeur Paul Nijhof: ‘De wil is er, maar consumenten hebben richting nodig. Heldere communicatie over duurzaamheid kan hét verschil maken – van productinformatie tot retourbeleid.’