Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkel.org onderzoekt loze ruimte in verzenddoos

2017-05-27
180101
  • 1:07

Thuiswinkel.org doet onderzoek naar de hoeveelheid loze ruimte in verzendmaterialen van webwinkels. Ook wil de belangenvereniging in het kader van zijn opgestelde duurzaamheidsplan weten welke mogelijkheden er zijn om loze ruimte te reduceren.

Thuiswinkel.org zet namens de e-commerce branche ‘een eerste praktische stap’ richting duurzamere verzendmaterialen. De vereniging heeft een duurzaamheidsplan ingediend bij staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu voor de komende jaren.

Doelen voor 2018
In dit plan zet Thuiswinkel.org de meerjarige doelen uiteen voor duurzame verzendmaterialen in de e-commerce branche. Onder andere moet het materiaal van de verpakkingen dunner worden, moet er minder loze ruimte in de verpakkingen zijn en moet materiaal gerecycled worden. Deze doelen zijn opgehangen aan de vier R’s van verduurzaming: Reduce, Recycle, Renew en Re-use.

Zelf verantwoordelijk
De belangenvereniging start dit jaar met een onderzoek naar de loze ruimte in verzendmaterialen. Ook volgt Thuiswinkel.org de ontwikkeling van duurzaam plastic opvulmateriaal. Hiervoor werkt het samen met de verpakkingsindustrie. De vereniging benadrukt dat het een faciliterende rol zal spelen in het informeren van ‘de juiste partijen’ over duurzaam verzenden. ‘Uiteindelijk moeten partijen zelf hun verantwoordelijkheid nemen’, zo staat in het rapport.

U kunt het gehele plan hier vinden.

Lees ook:
- '50 tot 100 miljoen kilo CO2 door webwinkelpakjes' (22-5-2015)