Twinkle | Digital Commerce

‘Consument wil bezorgmoment bepalen, maar mag dat niet’

2017-11-11
180101
  • 1:05

Nederlandse consumenten willen graag zelf het bezorgmoment van hun online orders bepalen, maar slechts een kwart van de webwinkels biedt hier een keuze in. Same day delivery is populair, sneller leveren hoeft niet.

Dat meldt GfK op basis van een onderzoek onder 1.500 consumenten en 750 e-commerce partijen.

72 procent van de consumenten bepaalt graag zelf wanneer hij het pakket ontvangt. Dit moet het liefst op dezelfde dag, ‘desnoods leggen we geld bij voor same day delivery’, aldus 25 procent van de Nederlanders. Levering binnen twee uur is ook weer niet nodig, vindt 67 procent.

Kosteloos bepalen van afhaallocatie
Willen consumenten voor snellere thuisbezorging nog extra betalen, voor het bepalen van de afhaallocatie zegt 88 procent geen cent meer neer te leggen. Wel vindt 35 procent van de Nederlanders dat hij zelf deze locatie moet kunnen kiezen. Hoe ouder de doelgroep, hoe meer de voorkeur is om een bestelling af te halen in een supermarkt.

Onbeschadigd en op tijd
Naast het zelf kunnen bepalen van het bezorgmoment vinden consumenten het vooral belangrijk dat artikelen op tijd en onbeschadigd arriveren (97 procent). Daarnaast is een ‘eenvoudig en kosteloos retourproces’ (89 procent) een belangrijke factor voor online shoppers.