De mooie wereld van e-commerce is natuurlijk onlosmakelijk verbonden met technologie. Onder het kopje technologie schuif ik voor het gemak even alles wat te maken heeft met de digitale wereld; van ontwikkeling van de webshop tot de app en van integratie (koppelingen) tot aan beacons.
Voor mij is het uiteindelijk allemaal hetzelfde; namelijk technologie moet een enabler zijn voor een businessvraagstuk. Ofwel, uiteindelijk moet er meer omzet binnenkomen omdat klanten meer uitgeven, vaker terugkomen of je moet meer klanten bereiken en alle afgeleiden hiervan. Tot nu toe is waarschijnlijk iedereen het nog roerend met me eens.
In de dagelijkse praktijk zie ik echter dat de technologie enorm afleidt. En dat op vele fronten. Grote partijen die starten met e-commerce gaan vol enthousiasme aan de gang met de webshop. Op basis van vele ‘waarheden’ wordt de perfecte shop gebrieft aan de webbouwers. Die gaan aan de gang en proberen zo goed mogelijk te realiseren wat zij denken dat er gevraagd is. Helaas voor te veel geld, want de ene functionaliteit bleek toch complexer dan verwacht en die andere functionaliteit bleek niet zo noodzakelijk. Als kers op de taart dan vaak ook nog met een tegenvallend resultaat in termen van omzet. Goede webshopsoftware is een voorwaarde voor een goede online winkel, maar wie kan mij vertellen wat goede software is? De basis is altijd hetzelfde, maar verwachtingen en dromen van een prachtige shop zorgen ervoor dat de aandacht voor die basis snel verdwijnt.
Met de opkomst van een grote diversiteit aan technologiën die tot de verbeelding spreken, zoals virtual reality en beacons, zie ik het geworstel met die technologie alleen nog maar toenemen. En de voornaamste oorzaak is dat naar mijn idee de technologie in al die gevallen de bovenhand krijgt. In plaats van een businessprobleem op te lossen, gaat alle tijd en energie naar een technologisch vraagstuk en drijven we af van waar het echt om draait.
Dit is zeker geen pleidooi om minder met de technologie bezig te zijn, maar wel om weer eens fris en fruitig het waarom en het nut ervan te overdenken.
Dit blog verscheen eerder in Twinkle 3-2016.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Technologie leidt af
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.