Twinkle | Digital Commerce

5 e-commerce site trends in 2016

2017-11-09
181101
  • 1:55

De afgelopen jaren heeft de groei van mobiel shoppen veel invloed gehad op het design van webwinkels. Zo ook in 2016. In dit artikel leest u over vijf designtrends voor het komende jaar.

1. Zelfde user interface
Webwinkels die een nieuw responsive design hebben gekregen, maken vaak gebruik van dezelfde soort opbouw. Dat betekent dat, ook in 2016, de websites steeds meer op elkaar gaan te lijken. De variatie bestaat dan in het thema van de webwinkel, niet meer zozeer in de lay-out. Online shoppers zullen daardoor gemakkelijker navigeren in verschillende online winkels, omdat de attributen op veel sites op dezelfde plek zijn gepositioneerd.

In onderstaande voorbeelden zijn drie mobiele websites afgebeeld met een vrij gelijke opbouw: linksboven een ingeklapt menu (aangegeven met drie horizontale streepjes), een zoekvergrootglas en een winkelmandjeicoon.

2. Blokken
In 2016 zullen we veel meer webwinkelhomepages in blokken opgedeeld zien. In elk blok kan de verkoper een beeld kwijt, samen of zonder een tekst en een call-to-action. Vooral voor responsive websites is dit design gunstig, omdat het mooi uitkomt op mobiele apparaten.

Het merk Lord & Taylor gebruikt de blokken om productcategorieën en diensten uit te lichten:

Rejuvenation zet grote beelden in om de gehele webwinkel te organiseren op de homepage:

3. Pop-ups
De pop-up deed zijn intrede in de jaren negentig, maar werd al snel het meest gehate online promotiemiddel. Nu maakt het een comeback in webwinkels. E-commerce spelers gebruiken de pop-ups vooral om consumenten te overtuigen om lid te worden van de nieuwsbrief of om hun e-mailadres achter te laten in ruil voor korting in de shop. Het verschil met de vroegere pop-ups is dat die in 2016 niet bij elk bezoek aan de website verschijnen.

4. Grote foto’s en video’s
In 2016 zullen e-commerce sites veel grote foto’s en meer video’s bevatten. Ontwikkelaars en designers optimaliseren dit beeldmateriaal voor mobiel, zodat de sites niet traag laden. Een voorbeeld is de homepage van surfmerk O’Neill, die gevuld is met grote foto’s en een lopende video.

5. Dynamische productpagina’s
Voorheen konden consumenten de producten op een overzichtspagina filteren door bijvoorbeeld een kleur te kiezen en de pagina opnieuw te laden. In 2016 bewegen de zoekresultaten automatisch mee met de filters die de bezoeker aanklikt. Bij elke druk op een filter verandert het aanbod, zonder de pagina te verversen.

Bron: Practical E-commerce.