Twinkle | Digital Commerce

Canada Post opent e-commerce ‘postkantoor’

2017-05-27
180101
  • 1:43

Canada Post heeft een ‘postkantoor’ geopend dat volledig is ingericht voor e-commerce activiteiten. Het kantoor in Richmond Hill bevat een self service kiosk voor het versturen en afhalen van pakketten, een afhaalbalie en een paskamer. Ook is er een drive through voor pakketten aan gekoppeld.

Voor de nieuwe ruimte zijn twee postkantoren van de oude stempel omgebouwd. Bij binnenkomst kan de online shopper kiezen tussen een self service kiosk of een bemande afhaalbalie voor pakketten. Ook is het retourneren van online bestellingen hier mogelijk.

Paskamer
Daarnaast kunnen haastige consumenten hun pakket afhalen of retourneren in de drive through. Kledingorders kunnen gepast worden in de ruime paskamer, zodat shoppers direct kunnen besluiten om de items terug te sturen of niet.

Tweederde van orders
Het postkantoor bevindt zich in de testfase. Onderdeel van deze pilot zijn nog twee kantoren in Edmonton en Vancouver. Canada Post handelt al tweederde van de online bestellingen in Canada af en wil met deze nieuwe e-commerce kantoren meer retailers overtuigen van zijn service.

Nog even wennen
Volgens de Canadese nieuwssite The Globe and Mail moeten shoppers nog even wennen aan de self service kiosk en drive through in het postkantoor. De meesten lopen bij binnenkomst direct naar de bemande balie. Een woordvoerder van Canada Post denkt dat uiteindelijk 80 procent van de consumenten de drive through zal gebruiken voor zijn pakketten. De helft bezoekt de self service kiosk.

Logistiek grootste uitdaging
‘De grootste e-commerce uitdaging in Canada ligt in de tijd die nodig is om pakketten bij consumenten te krijgen, en de kosten die daarmee gepaard gaan’, vertelt Peter Sheldon van Forrester Research tegen The Globe and Mail. Canadese online retailers hebben sterke concurrentie van Amazon, dat orders met zijn Prime-abonnement (79 dollar per jaar) in twee dagen gratis bezorgd bij klanten.

Canadese markt groeit
De Canadese markt maakt volgens Forrester Research de komende vijf jaar een goede groei door van gemiddeld 12,3 procent per jaar. In 2019 komen de inkomsten uit online verkoop zo op 39,9 miljard dollar te staan, voorspelt het onderzoeksbureau.