Twinkle | Digital Commerce

Royal Mail start met click & collect

2017-05-27
180101
  • 1:21

De Britse Royal Mail start met een click & collect service. Binnenkort kunnen online shoppers hun bestellingen afhalen in een groot aantal postkantoren in het land.


Royal Mail is momenteel volgens The Telegraph in gesprek met grote online retailers om de click & collect-dienst van het postbedrijf als bezorgoptie aan te bieden in webshops. Volgend jaar wil het bedrijf kleinere online spelers gaan benaderen. De pakketten kunnen straks in 10.500 van de 11.800 postkantoren in Groot-Brittannië worden afgehaald.

Na sluitingstijd
‘We willen met de nieuwste services inspelen op de veranderende behoefte van retailers en hun klanten’, zegt Nick Landon, managing director van Royal Mail Parcels. Daarmee doelt Landon ook op de vierduizend postkantoren die tevens buiten de normale openingstijden geopend zijn (tot 23:00 uur) voor het afhalen van online bestellingen.

De omzet uit online shopping steeg vorig jaar in Groot-Brittannië met 15 procent tot een bedrag van 31,1 miljard pond (36,3 miljard euro). Het web tekent voor meer dan 10 procent van de totale omzet uit retailverkopen in het land.

DHL
Behalve Britse zijn ook de Duitse en Nederlandse postbedrijven gestart met een click & collect-dienst. DHL, dochter van Deutsche Post, heeft kluiswanden ('Packstations') geïnstalleerd op ruim 2.500 locaties in het land. Online shoppers kunnen hier hun pakket laten bezorgen, om deze op een gewenst tijdstip op te halen.

PostNL en De Buren
PostNL startte eind vorig jaar een experiment met pakjesautomaten in Almere, maar die proef kreeg nog geen vervolg. Ondertussen ambieert het Twentse bedrijf De Buren over twee jaar een landelijke dekking te hebben gerealiseerd met afhaalcentra- en punten.