Twinkle | Digital Commerce

'E-mails trekken de meeste online kopers over de streep'

2017-05-27
180101
  • 1:22

E-mails jagen van alle online klantcontactkanalen met afstand de meeste online aankopen aan; een ruime meerderheid van de Nederlanders liet zich afgelopen jaar door een reclamemail tot een aanschaf verleiden.

Een en ander blijkt uit het Nationaal E-mail Onderzoek, dat Blinker vanochtend voor de derde keer publiceert. De dienstverlener in e-mailmarketing en marketing automation stelde in samenwerking met CG Selecties 28 vragen aan 2.036 respondenten. Gemiddeld ontvangen zij 96 e-mails per week.

Smartphone
De smartphone is in ons land nu het meest gebruikte apparaat om e-mails te openen. Toch wordt de meerderheid van de berichten nog op een pc of laptop geopend. De tablet blijft achter op dit punt:

Aanjager aankopen
Aanbiedingen zijn de belangrijkste reden voor Nederlanders om zich te abonneren op een e-mailnieuwsbrief van een bedrijf. Een ruime meerderheid van de respondenten, 72 procent, zegt de afgelopen 12 maanden iets te hebben aangeschaft ‘naar aanleiding van een commercieel bericht’. Daarmee laat e-mail andere online klantcontactkanalen ver achter zich. Facebook volgt op ruime afstand als tweede, pas weer ruim daarachter volgt Google+:

Aantal aankopen
De meeste ‘e-mail-kopers’ deden meerdere bestellingen via dat kanaal:

Favoriete kanaal
Uit het onderzoek van marktspeler Blinker blijkt verder dat 7 op de 10 Nederlanders ook het liefst via e-mail worden bestookt met reclameboodschappen:

First thing in the morning: WhatsApp
Voor het eerst starten meer Nederlanders hun ‘digitale dag’ met WhatsApp (40 procent) dan met e-mail (38 procent). De verschillen tussen de leeftijdsgroepen zijn enorm:



U kunt het Nationaal E-mail Onderzoek van Blinker, met onder andere ook onderzoeksbevindingen over devices en providers, hier opvragen.