E-mails jagen van alle online klantcontactkanalen met afstand de meeste online aankopen aan; een ruime meerderheid van de Nederlanders liet zich afgelopen jaar door een reclamemail tot een aanschaf verleiden.
Een en ander blijkt uit het Nationaal E-mail Onderzoek, dat Blinker vanochtend voor de derde keer publiceert. De dienstverlener in e-mailmarketing en marketing automation stelde in samenwerking met CG Selecties 28 vragen aan 2.036 respondenten. Gemiddeld ontvangen zij 96 e-mails per week.
Smartphone
De smartphone is in ons land nu het meest gebruikte apparaat om e-mails te openen. Toch wordt de meerderheid van de berichten nog op een pc of laptop geopend. De tablet blijft achter op dit punt:
Aanjager aankopen
Aanbiedingen zijn de belangrijkste reden voor Nederlanders om zich te abonneren op een e-mailnieuwsbrief van een bedrijf. Een ruime meerderheid van de respondenten, 72 procent, zegt de afgelopen 12 maanden iets te hebben aangeschaft ‘naar aanleiding van een commercieel bericht’. Daarmee laat e-mail andere online klantcontactkanalen ver achter zich. Facebook volgt op ruime afstand als tweede, pas weer ruim daarachter volgt Google+:
Aantal aankopen
De meeste ‘e-mail-kopers’ deden meerdere bestellingen via dat kanaal:
Favoriete kanaal
Uit het onderzoek van marktspeler Blinker blijkt verder dat 7 op de 10 Nederlanders ook het liefst via e-mail worden bestookt met reclameboodschappen:
First thing in the morning: WhatsApp
Voor het eerst starten meer Nederlanders hun ‘digitale dag’ met WhatsApp (40 procent) dan met e-mail (38 procent). De verschillen tussen de leeftijdsgroepen zijn enorm:
U kunt het Nationaal E-mail Onderzoek van Blinker, met onder andere ook onderzoeksbevindingen over devices en providers, hier opvragen.
Een belangrijke noot is altijd de definitie van klant-contact-kanalen. Email wordt hier vergeleken met Facebook Likes en Google+ volgers - zeker niet met Facebook advertising en Search advertising.
Ook het vermelden waard is dat de meeste consumenten beweren dat ze nooit op advertenties klikken, zelfs niet in Search. De harde conversie cijfers spreken echter voor zich. Belangrijk dus om dit soort enquetes met een korreltje zout te nemen.
Ook gezien het feit dat Blinker een commercieel belang heeft bij het succes van Email marketing.