Nike heeft een deal gesloten met Amazon om direct aan consumenten te verkopen via het platform. Daarmee wordt het schoenenmerk een concurrent van zijn retailpartners, die ook Nike-schoenen aanbieden via Amazon.com.
Volgens Bloomberg, dat sprak met een anonieme interne bron, wil Nike met de samenwerking vooral nepproducten op Amazon laten verdwijnen. Voor retailers betekent het partnership echter een nieuwe directe concurrent op het platform, nota bene het label zelf.
Zappos
Nike verkoopt al zelf via Zappos, een dochteronderneming van Amazon. Op Amazon.com waren tot nu toe alleen retailpartijen, zoals Foot Locker, aanwezig die Nike-schoenen verkopen via Nike’s groothandelactiviteiten. Zo’n 75 procent van de omzet van het label komt nog steeds daarvandaan. Ondertussen groeit de direct-to-consumer verkoop goed door; in het gebroken boekjaar 2016 steeg de e-commerce omzet met 51 procent.
Lees ook:
Mysteryshopper bezoekt Nike.com (18-4-2017)
Bizar wat voor nieuws dit ook weer met de aandelen van de Nike's concurrenten doet. En als er één schaap over de dam is...