Luxemerken zouden retailpartijen mogen verbieden om hun producten via een online marktplaats als Amazon of eBay te verkopen. Dat zegt de advocaat-generaal van het Europese gerechtshof in een Duitse rechtszaak.
Het juridische advies is een nieuwe wending in een langlopende wereldwijde strijd van luxemerken tegen retailers die hun waar op websites verkopen waar zij geen nadrukkelijke toestemming voor hebben gegeven. Labels zijn vooral bang dat dit de exclusiviteit van het merk schaadt.
Advies overnemen
Volgens persbureau Reuters zou het advies een doorbraak kunnen betekenen, omdat de Europese rechter ‘in vier van de vijf gevallen’ het advies overneemt. Die neemt in de komende maanden een besluit over een zaak tussen luxermerk in beautyproducten Coty en de Duitse retailer Parfümerie Akzente.
Asics en Deuter
Eerder zorgden in Duitsland merkfabrikanten Asics (schoenen) en Deuter (rugzakken) voor commotie over de verkoop van hun artikelen op marktplaatsen. Het Bundeskartellamt stond retailers van Asics in de zomer van 2015 toe om ook via onder andere Amazon te verkopen, een half jaar later oordeelde het Oberlandesgericht in Frankfurt het tegenovergestelde voor Deuter. Dat mag zijn dealers verbieden om te verkopen via marktplaatsen.
Maar waarom gaan deze merken vervolgens zelf wel verkopen op marktplaatsen zoals Amazon? Retailers mogen geen samsonite meer verkopen op bol.com, maar zelf gaat samsonite er wel op verkopen, dat klopt niet, een één tweetje tussen samsonite en bol.com. Eerst wordt je als retailer constant gebeld om de prijzen omhoog te gooien en daarna mag je niet meer verkopen en gaan ze het zelf doen. Volgens mij klopt daar niets van en zijn dit mededingingsovertredingen, maar niemand durft tegen deze twee giganten te procederen.