Twinkle | Digital Commerce

SphereMall: ieder zijn eigen webwarenhuis

2017-09-11
180119
  • 1:55

Christian van Someren en een aantal andere voormalige medewerkers van Truus.nl lanceren binnenkort een nieuwe e-commerce startup: SphereMall. Belofte: een volledig gepersonaliseerd warenhuis voor iedere shopper.

SphereMall wordt op de laatste dag van deze maand officieel gelanceerd in Hong Kong, een kleine drie jaar na het faillissement van websupermarkt Truus.nl. Van Someren, die als columnist aan Twinkle is verbonden: ‘Na het vroegtijdige einde van Truus.nl is iedereen zijn eigen weg gegaan, maar het gevoel dat we samen iets bijzonders hadden bereikt bleef hangen.’

Met een groot deel van het Truus-team is hij inmiddels acht maanden aan het werk om SphereMall vorm te geven, in samenwerking met de Rotterdamse Erasmus Universiteit. ‘Wij hopen een baanbrekende innovatie in online shopping te kunnen brengen.’

Missie

SphereMall noemt het zijn missie om ‘het immer groeiende online assortiment toegankelijker en beter doorzoekbaar te maken en iedereen toegang te geven tot de meest gepersonaliseerde, gemakkelijke en efficiënte shopping ervaring ter wereld’. Het concept laat zich het best uitleggen via onderstaande video:

Context
Door met behulp van algoritmes de zogenoemde ‘context’ van de shopper mee te wegen (bepaald door diens stijl, stemming, budget en beschikbare tijd), wordt het assortiment van grote webwinkels ontsloten in een gepersonaliseerde en relevante shop, inclusief aanbiedingen. Gebruikers kunnen hun voorkeuren ook meenemen naar de webwinkels die ze bezoeken via de ‘take your own cookie feature’.

Verdienmodel
Het verdienmodel van SphereMall is drieledig, vertelt Van Someren aan Twinkle: 'Allereerst affiliate, op basis van het verkeer dat wij doorsturen naar retailers. Voorlopig zal dit overigens alleen Amazon zijn. Ten tweede verdienen we aan in-platform advertising, gebaseerd op de persoonlijke behoefte van de consument. Pull dus, in plaats van push. Op termijn gaan we tenslotte ook bieden wat we "Recommendations as a Service" noemen, kortweg RaaS. De technologie hiervoor hebben we al ontwikkeld.'

Echte personalisatie
Van Someren werkte de afgelopen jaren als adviseur voor verschillende bekende retailpartijen, waaronder Ahold, de Bijenkorf, Intergamma, Intratuin en Spar. Hij stelt vast dat de nadruk bij veel organisaties ligt op functionaliteit en conversieoptimalisatie en dat personalisatie nog maar in de kinderschoenen staat:  ‘Wat vandaag de dag personalisatie wordt genoemd, is het vermelden van een naam boven een nieuwsbrief of het creëren van een aantal klantsegmenten. Dat heeft echter nog niets met personalisatie te maken. Daarbij gaat het om individuele voorkeuren, ofwel starten vanuit de consument.’