Twinkle | Digital Commerce

Truus.nl failliet: 'Teleurstelling, geen spijt'

2017-11-08
180101
  • 2:30

Christian van Someren stopte de afgelopen jaren zijn ziel en zaligheid in de ontwikkeling van Truus.nl. Maar omdat de websuper geen nieuwe investeerders wist te vinden, ging de stekker eruit. ‘Als ik het opnieuw zou mogen doen, zou ik het precies zo doen.’
 
Tekst: Arjan van Oosterhout | Beeld: Thomas Fasting

Van Someren, die een verleden heeft bij fabrikant Procter & Gamble, stapte drie jaar geleden met twee compagnons in het avontuur Truus.nl. De webwinkel wilde de concurrentie aangaan met Albert Heijn en mikte op een omzet van 100 miljoen euro in 2015.



Hoewel de zaak deze zomer failliet ging, is Van Someren trots op wat Truus.nl heeft bereikt. ‘We hebben alle grote fabrikanten voor ons weten te winnen, van Unilever tot Beiersdorf en van Procter & Gamble tot Reckitt Benckiser. We raakten hun sweet spot door te wijzen op de unieke mogelijkheden van het online kanaal, onder andere op het gebied van klantadvies en combipakketten.'

Aan het assortiment heeft het dus niet gelegen, noch aan de marketing volgens Van Someren. ‘We hebben bijvoorbeeld mooie samenwerkingen gesloten met mediapartijen als Sanoma en Google. In een krappe anderhalf jaar hebben we in totaal 1,8 miljoen euro omzet geboekt, bij ruim dertigduizend orders en goede bedrijfsresultaten. We hadden een stabiel platform, mooie conversieratio’s en een klantenstroom die zich goed ontwikkelde.’

Onderhandelingen
Het voornaamste probleem was geld, aldus Van Someren, die vanaf de start wist dat succes niet verzekerd zou zijn. ‘Het kon of groot worden of het kon vroeg eindigen, dat hebben we vanaf dag één zo gevoeld. We hadden eerder geld nodig dan verwacht en het traject duurde ook langer dan verwacht. Als je dan merkt dat het niet lukt om deals met investeerders te sluiten, ook als je echt al heel ver bent in de onderhandelingen, dan wordt het steeds moeilijker.’

Truus.nl sprak met supermarktketens, e-commerce partijen, mediabedrijven en vermogende particulieren. Geen van alle durfden ze het avontuur met de websupermarkt aan te gaan. Volgens Van Someren heeft dat deels te maken met het slechte economische tij, en deels met onzekerheid over de toekomst van online boodschappen doen in Nederland. ‘Daarbij hebben pure players op onze markt het ook gewoon heel moeilijk, dat hebben we eerder kunnen zien met Smaak.nl (gesloten, red.). De bal ligt nu bij de supermarkten, die weer wat meer ademruimte hebben gekregen om e-commerce op te tuigen. Ik denk niet dat een andere partij het nu nog puur online zal proberen in Nederland.’

Food
Van Someren, die verder gaat al zelfstandig adviseur, hoort vaak de kritiek dat Truus.nl te lang heeft gewacht met de toevoeging van food aan het assortiment. Daarmee was het een compleet alternatief voor de supermarkt geworden. Onzin, vindt hij: ‘In de UK, waar ze ver zijn met online boodschappen, koopt maar 2 procent van de mensen food online en 12 procent non-food. Daar lag de meeste markt. Bovendien wilden we met een relatief kleine investering, van 3,5 miljoen euro, eerst kennis en kapitaal opdoen. Dat laatste is onvoldoende gelukt. Ik word er nog weleens verdrietig van.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2012.