Het eerste platform dat zich richt op vragen tijdens het klussen. Met Maakk.nl wil Praxis de Nederlandse klusser inspireren tijdens het doe-het-zelven en - belangrijker nog - weer vertrouwen geven om elke klus in en om het huis te klaren.
Roy van Keulen, directeur Klant bij moederbedrijf Maxeda DIY Group, vertelt enthousiast over Praxis’ nieuwste online aanwinst.
Tekst: Marit Smits | Beeld: Twinkle/BBP Media
Wat is Maakk.nl?
‘Maakk.nl helpt Nederlandse klussers tijdens het klussen met handige klusrecepten en de mogelijkheid om tijdens de klus op het platform vragen te stellen aan andere klussers of aan ons personeel in de winkels. Van onze medewerkers heb je tijdens openingstijden binnen een uur antwoord. We willen op deze manier ook onze winkels bij de klant thuis brengen. Door mensen via Maakk.nl klusinformatie te bieden, geven we hun weer het vertrouwen om elke klus in en om het huis zelf uit te voeren en vervolgens ook trots te zijn op het bereikte werk. Wij snappen dat een klus al eens gedaan moet zijn voordat iemand ook echt weet hoe iets moet worden uitgevoerd. Klussers die al eens met een specifiek bijltje hebben gehakt kunnen op Maakk.nl anderen helpen met foto’s van de klus, een omschrijving van bijvoorbeeld de kosten en de duur van het project, welk gereedschap er gebruikt is en welke artikelen je nodig hebt. Het “boodschappenlijstje” met artikelen dat hieruit ontstaat is gekoppeld aan onze webwinkel, zodat je de producten direct online kunt bestellen. Deze functie moet nu nog worden uitgebreid, maar zal straks vergelijkbaar zijn met Appie van Albert Heijn. Alle gevonden producten op Maakk.nl verzamel je straks in één basket op Praxis.nl. Een klusser kan in zijn klusomschrijving ook zelf aangeven waar hij een artikel gekocht heeft. Het komt namelijk ook voor dat wij het product niet hebben. Voor het gereedschap hebben we een koppeling met Peerby, een leenplatform. Ik geloof namelijk erg in lenen in plaats van kopen. Waarom zou je een apparaat kopen dat je misschien maar één keer per jaar gebruikt? Onze intentie is dat je met het geld dat je anders uitgaf nu meer gaat klussen en meer tijd en energie in die projecten stopt. We willen hiermee goed doen in de maatschappij.’
Het platform is net nieuw en dient nu gevuld te worden. Hoe stimuleert Praxis consumenten om een klus op Maakk.nl te plaatsen?
‘Ik geloof niet dat het nodig is om consumenten te stimuleren. Vergelijk het met Pinterest, daar worden zij ook niet gevraagd iets te plaatsen, die community ontstaat vanzelf. Mensen delen graag, ik geloof er sterk in dat dit ook voor klussen geldt. Zo bouwen we aan een eigen klus-community. Of je nu starter bent of een gevorderde klusser, iedereen kan zijn eigen projecten plaatsen. Ons team bekijkt de postings op Maakk.nl en neemt in enkele gevallen contact op met een gebruiker als de omschrijving van een klus echt niet klopt. Maar ik denk dat klussend Nederland elkaar corrigeert op het platform, net als in andere community’s gebeurt. Met Maakk.nl willen we ook meer Praxis-fans maken; de projectpagina’s hebben een koppeling met Facebook en Pinterest om de klussen met vrienden te kunnen delen. We gaan nu eerst kijken hoe dit allemaal loopt. Ik zou bijvoorbeeld in een later stadium ook graag in contact komen met mensen die veel projecten op de website plaatsen. Zij kunnen ons advies geven in hoe het platform verder ontwikkeld kan worden.’
Vorig jaar is Praxis.nl opengesteld voor Plaza-partners. Hoe heeft dit tot nu toe uitgepakt?
‘We zijn hier erg tevreden over. De afgelopen maanden hebben we veel positieve reacties gehad en hebben honderden leveranciers zich al gemeld om partner van ons te worden. Je kunt onze Plaza-inkomsten vergelijken met een goede extra winkel. We bekijken nog of we deze partners ook een eigen plek geven binnen Maakk.nl. Het staat immers voor iedereen vrij om hier een project te plaatsen.
Welke online plannen staan er nog op de rol voor dit jaar?
‘We hebben nog zoveel ideeën. Maakk.nl is een platform waar nog veel aan gedaan moet worden. We leren elke dag van wat Nederland wil en hoe wij klussers kunnen helpen bij hun klusprojecten. Het komende jaar willen we de functies op het platform gaan bijschaven om gebruikers meer gemak te bieden. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om wijzigingen in de menu’s of het uitbreiden van functies rond het boodschappenlijstje. Ik weet wel zeker dat Maakk.nl een succes gaat worden.’
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2015.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Praxis biedt medicijn voor kluskoorts: Maakk.nl
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.