Amazon heeft plannen om meer externe verkooppartners toe te laten tot Prime. Nu nog kunnen third party sellers alleen meeliften op het loyaliteitsprogramma als ze hun fulfilment aan Amazon overlaten. Die restrictie zou voor geselecteerde partijen worden geschrapt.
Amerikaanse media schrijven over het voornemen van Amazon, dat door het bedrijf niet is bevestigd. De impact kan groot zijn, voor alle betrokken partijen; Amazon zou de aantrekkelijkheid van Prime verder vergroten en daarmee meer webshoppers tot het afsluiten van een abonnement kunnen verleiden; abonnees zouden bij meer key merchants terecht kunnen voor ‘gratis verzending’; deze marketplace partners zouden daar op hun beurt van kunnen profiteren.
Walmart
Amazon zou met een uitbreiding van Prime terugslaan in de richting van Walmart. De grote concurrent uit de offline wereld introduceert binnenkort een bezorgabonnement voor (alleen) het eigen assortiment. Met 50 dollar is het abonnement van Walmart half zo duur als dat van Amazon. Sinds ruim een jaar vraagt Amazon 99 dollar voor Prime, dat behalve ongelimiteerde bezorging ook een aantal andere voordelen biedt. Zo kunnen abonnees kosteloos gebruik maken van digitale muziek, boeken en opslagruimte voor foto’s.
Prime van grote waarde
Amazon Prime is van grote waarde voor Amazon, vertelde de Nederlandse chief technology officer Werner Vogels onlangs in Amsterdam. Vorig jaar is het aantal leden met de helft gegroeid. De prijs voor het abonnement dekt de logistieke kosten die Amazon maakt niet, maar abonnees bestellen veel meer bij Amazon dan andere klanten.
Fulfillment by Amazon
Aansluiting op Prime is nu voor veel online retailers een incentive om te kiezen voor Fulfillment by Amazon, aldus Vogels. De aantrekkelijkheid van het logistieke servicepakket zou afnemen als opname in Prime ook zonder FBA mogelijk is. Ook wordt het lastiger voor Amazon om de Prime-belofte (free two-day shipping) aan consumenten na te komen als de fulfilment buiten de eigen magazijnen plaatsvindt.
Lees ook: Retailers verkopen voor miljarden over de grens via Amazon (1 mei 2015)
Wordt niet gelijk enthousiast van deze mogelijke zet. Denk dat het ten koste gaat van de klanttevredenheid. De belofte om snel te leveren wordt naar mijn mening inderdaad lastiger na te komen.