Ongeveer honderddertig Nederlandse en Belgische webwinkeliers, winkels en merken verkopen producten op het nieuwe verzamelplatform Knijter.nl. ‘We bieden een eigen storefront waarop ze zelf producten kunnen plaatsen, halen de beren van de weg,’
Dat zegt Marij Aafjes, die Knijter.nl begin dit jaar opzette met Roy Waterman. Beiden waren ze eerder als medeoprichter actief voor de Flavourites Store, het webwarenhuis van Flavourites. De deuren daarvan zijn begin dit jaar gesloten, heeft u onlangs op deze site kunnen lezen. Aafjes: ‘De Flavourites Store was in onze ogen niet levensvatbaar, de doelgroep was te klein. Daarom zijn Roy en ik Knijter begonnen, los van Flavourites. We hebben de deelnemers van Flavourites Store gevraagd om met ons mee te gaan, maar behalve aan webshops bieden we ook plek aan fysieke winkeliers en labels.’
De winkels langs
Knijter.nl is een verzamelplaats van ‘producten die met liefde zijn geselecteerd of gemaakt’, aldus Aafjes. Op de site zijn naast kleding onder andere woonartikelen, stationery, beautyproducten en cadeaus te vinden. Aan Twinkle vertelt Aafjes dat Knijter momenteel nog vooral wordt gevuld door webwinkels, maar dat het aanbod van fysieke winkels spoedig zal toenemen: ‘Winkeliers reageren erg enthousiast, alleen zijn ze niet eenvoudig te bereiken. We verrichten momenteel veel loopwerk, gaan letterlijk de verschillende winkels langs waarvan het aanbod goed past bij Knijter. Natuurlijk bestaan er al platforms die fysiek winkelaanbod verzamelen. Maar Winkelstraat mikt bijvoorbeeld op een hoger segment, en vergeleken met Miinto zijn we veel breder.’
Amazon.de
Volgens Aafjes zijn er veel fysieke winkeliers die een webshop hebben waar ze niet echt trots op zijn. ‘De vraag van klanten of ze ook online verkopen moeten ze dan met het schaamrood op de kaken bevestigend beantwoorden. Straks kunnen ze zeggen: “Ja hoor, wij verkopen op Knijter.” We faciliteren ook een direct verkoopkanaal voor labels. Voor hen is ’t interessant dat ze zichtbaar kunnen worden op Amazon in Duitsland, als ze dat willen. Daar sluit Knijter zich als collectief bij aan.’
Knijter-tape
In hun eigen omgeving op Knijter.nl kunnen webshops, winkels en labels basisinformatie kwijt, zoals fysieke adressen, lijsten met verkocht merken, social media accounts en eventuele links naar de eigen website(s). Ze kunnen zelf producten voor de verkoop aanmelden, mits ze zijn voorzien van vrijstaand beeld. Aafjes: ‘Dat kunnen wij desgewenst ook verzorgen.’ As er een bestelling wordt geplaatst op Knijter.nl, ontvangen de merchants een mailtje. Ze beschikken over stickers en tape van Knijter om hun orders te helpen verpakken voor ze op de post gaan. ‘Het gaat nog steeds niet vanzelf’, zegt Aafjes, ‘maar we halen de beren wel van de weg.’
Verdienmodel
Knijter.nl heeft een drieledig verdienmodel: merchants betalen een instapvergoeding en een maandelijkse fee voor opname. Daarnaast betalen ze 15 procent commissie bij iedere verkoop. Knijter.nl biedt webshoppers de mogelijkheid om aankopen bij verschillende shops in één keer af te rekenen. ‘Orders worden dan door ons gesplitst. We hebben de ict in eigen hand, hopen zodoende snel te kunnen groeien naar duizend deelnemers op ons platform. Ik droom van tweehonderdduizend bezoekers per maand.’
Ligt het aan mij, of ziet het design er uit als flavourites? en jeetje wat een naam.... en instapvergoeding, maandelijkse fee en 15%? serieus nog meer dan we op welke affiliate dan ook zouden betalen!! #stilledood #zoweerweg #doodpaardtrekken
Knijter wil de drempel weghalen voor webwinkels die zich schamen voor hun website.
Misschien moet Knijter eerst eens even naar zichzelf kijken. Wat een ontzettend wansmaak design. Compleet outdated, ik waan mezelf weer in 1997.
En dan bij start al intsapvergoedingen gaan vragen én een dikke fee per bestelling? Volgens mij hebben ze weinig geleerd van hun vorige avontuurtje.
Dit gaat een knijterharde mislukking worden als je het mij vraagt.
knijter!
De website van Knijter zelf ziet er inderdaad weinig uitnodigend uit en alsof deze snel ik mekaar gezet is. Dat kan veel beter. Desalniettemin veel succes!