Twinkle | Digital Commerce

Yana Geng: ‘Alipay is een lifestyle’

2017-10-05
180101
  • 2:03

Alipay vergemakkelijkt het leven van meer dan 400 miljoen Chinezen, aldus Yana Geng vandaag op het Online Betaal Congres. Het door Alibaba opgerichte betaalbedrijf heeft 62 procent van de Chinese online betaalmarkt in handen. ‘Banken haten ons.’

Tekst: Arjan van Oosterhout | Foto's: Ray van Zeijst (BBP Media)

Alipay is meer dan een betaalmethode, schetste Geng: ‘Het is een lifestyle. We maken het dagelijks leven makkelijker op heel veel manieren. Als je ’s ochtends koffie haalt in een café kun je afrekenen door een QR-code te scannen. Vervolgens kun je binnen de app een taxi bestellen en afrekenen. Voor de lunch kun je restaurants in de buurt bekijken, inclusief klantbeoordelingen. Ook krijg je actuele aanbiedingen voorgeschoteld. Als je dan met een groepje gaat eten, kun je makkelijk de rekening delen. Go Dutch’, kreeg ze de lachers in Houten op haar hand.

De ‘haat' van banken komt volgens Geng door de rente die Alipay verstrekt op tegoeden in de wallets van Chinezen. Die is hoger dan de rente bij de bank.

Alipay in buitenlandse webshops
Alipay bedient alleen Chinezen, in binnen- en buitenland. Het is dé betaaloplossing op de platforms van de Alibaba Group, waaronder Alibaba, Taobao en Tmall. Ook andere merchants kunnen Alipay aanbieden, Nederlandse bijvoorbeeld. Geng, directeur business development in de EMEA-regio: ‘Chinese webshoppers kopen graag over de grens. Behalve gemak kweekt het veel vertrouwen als Alipay wordt aangeboden.’ Geng wees haar gehoor verder op het grote online marktaandeel van Alipay in China, op bijbehorende adviesdiensten, het ontbreken van wisselkoersrisico en de bestaande koppelingen met psp’s en e-commerce platforms als Magento.

Tenslotte wees Geng op de chargeback protection van Alipay, waardoor merchants niet voor onaangename verrassingen komen te staan: ‘Die bescherming kunnen we bieden omdat we standaard met twee wachtwoorden werken, één om in te loggen, en één om te betalen. Ook sturen we sms-berichten ter verificatie. De risico’s zijn zo klein dat we die zelf dekken.’

Offline betalen
Behalve in online omgevingen kan Alipay ook een oplossing bieden in fysieke winkels overzee, aldus Geng. ‘Inclusief automatische tax refund.’ Zo kunnen Chinese toeristen bijvoorbeeld aankopen doen in een aantal Duitse winkels met Alipay, na het scannen van een QR- of barcode. De introductie van zo’n oplossing in Amsterdam is een ‘first priority focus’, zei Geng vanochtend.

Op de vraag of Alipay ook consumenten buiten zijn thuismarkt gaat bedienen hield ze zich op de vlakte: ‘Vandaag de dag is Alipay alleen voor Chinezen. Als dat verandert horen jullie dat wel op het nieuws.’