Twinkle | Digital Commerce

Doek gevallen voor Flavourites Store

2017-05-27
180101
  • 1:32

De Flavourites Store is ruim een jaar na opening in relatieve stilte weer gesloten. De resultaten van Flavourites’ webwarenhuis bleven achter bij de verwachtingen. ‘Het was een mooi online avontuur!’


Dat is te lezen op Flavouritesstore.nl. De deuren gingen begin dit jaar al dicht. ‘Ondanks het feit dat het lang niet slecht ging, vonden we na een try out van een jaar de resultaten niet goed genoeg om ermee door te gaan’, is de verklaring.

Verzamelplaats
Flavourites startte in 2007 als een verzamelplaats van webwinkels. Voor de site selecteren oprichter Natascha Kloosterman en haar compagnon Marije Mulder aanbieders die zich richten op drukbezette vrouwen. Webshops betalen een vast bedrag per maand voor de online etalage.

Webwarenhuis
Eind 2013 opende Flavourites een webwarenhuis waarin producten direct konden worden gekocht. Daarmee boorde de voorloper in curated commerce een nieuw model aan, deels op basis van cost per sale; voor opname in de Flavourites Store betaalden webshops een vaste fee én een verkoopcommissie.

‘Kostendekkend’
Klootsema zei afgelopen november dat toen ongeveer 1 op de 10 Flavourites-webshops ook te vinden was in de Flavourites Store: ‘Ongeveer 10 procent van onze webwinkelklanten heeft zich ervoor aangemeld’, zei ze tegen Twinkle. ‘Maar ze zijn niet allemaal even actief als verkoper. Onze Store is na een jaar in ieder geval kostendekkend, met ongeveer 45.000 bezoekers per maand. Dat aantal kan en zal zeker nog groeien, want feitelijk zitten we nog in de opstartfase. Er moet nog veel aan gebeuren, maar we zijn nu ook druk met andere projecten.’

Flavourites.nl in het nieuw
Daarmee doelde Klootsema onder andere op de verbouwing van Flavourites.nl, waaraan momenteel nog wordt gewerkt. ‘Straks is er meer aandacht voor de webshops zelf. En meer rust, daar is de site ook wel aan toe.’ Ondertussen is het besluit genomen om de stekker te trekken uit de verkoopactiviteiten.