Twinkle | Digital Commerce

Google lanceert mobielvriendelijk label en test met rankings

2017-05-28
180101
  • 1:51

Na maanden van testen heeft Google een nieuw label toegevoegd aan de mobiele zoekresultaten. Met het label geeft Google aan dat, indien van toepassing, de website geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers. In de komende weken zal dit wereldwijd uitgerold worden. Ook experimenteert Google met het toepassen van het mobielvriendelijke label als ranking factor.

Tekst: Jaap Melchels

Mobielvriendelijk label
Het mobielvriendelijke label zal door Google in de mobiele zoekresultaten vóór de meta description vertoond worden door middel van tekst. Zo laat Google zien in zijn webmasterblog. Met het label geeft Google aan of de url optimaal is voor mobiel gebruik. Eerder testte Google al met mobiele icoontjes, maar de keuze lijkt dus (voorlopig) op tekst te zijn gevallen:

Hoe is uw website mobielvriendelijk?
- Voorkom software die niet geschikt is voor mobiele gebruikers, zoals Flash
- Gebruik tekst die leesbaar is, zonder dat de gebruiker hoeft in te zoomen
- Zorg ervoor dat de inhoud van de pagina zich aanpast aan de grootte van het scherm, zodat gebruikers niet horizontaal hoeven te scrollen
- Plaats links ver genoeg uit elkaar zodat de gewenste link eenvoudig aangeklikt kan worden



Testen
Google heeft een tool ontwikkeld om te testen of uw huidige website mobielvriendelijk is. Deze geeft aan of uw website geschikt is voor mobiele gebruikers. Indien dit niet het geval is, geeft de tool aan welke aspecten verbeterd moeten worden. Sinds kort zijn problemen op het gebied van mobiele bruikbaarheid ook inzichtelijk in Google Webmaster Tools onder het kopje 'zoekverkeer'.

Invloed op rankings
Websites die mobiele gebruikers een slechte ervaring bieden - bijvoorbeeld met ongeldige redirects - liepen al gevaar om rankings te verliezen. Google heeft nu bevestigd dat het bedrijf bezig is met een test om websites die een goede mobiele gebruikerservaring bieden een boost te geven in de rankings.

'We see these labels as a first step in helping mobile users to have a better mobile web experience. We are also experimenting with using the mobile-friendly criteria as a ranking signal.'

Is uw website of webshop nog niet geschikt voor mobiel gebruik? Dan is het nu echt tijd om dit in orde te maken. Google geeft daarbij de voorkeur aan een responsive design.

Jaap Melchels is online marketeer bij Evoworks.