Google zet nieuwe stappen in zijn missie om alle webshops en websites voor mobiele apparaten geoptimaliseerd te krijgen. De zoekmachine waarschuwt gebruikers straks in de resultaten welke webpagina’s (nog) niet geschikt zijn voor mobiel.
Veel paginalinks in Google’s zoekresultaten zijn alleen geschikt voor bezoeken via de desktop. Bij een mobiel bezoek, zoals met een smartphone, wordt de consument niet via de link naar de betreffende pagina geleid, maar komt hij op de homepage van de webshop of site terecht. Dit wordt door Google een ‘faulty redirect’ genoemd.
Homepage
Google wil de frustratie van gebruikers rond faulty redirects gaan voorkomen door consumenten in de zoekresultaten te waarschuwen voor niet-geoptimaliseerde pagina’s. Onder de link staat te lezen ‘kan de homepage van de website openen’, waarna de gebruiker kan besluiten of hij de site toch wil bezoeken (‘probeer toch maar’) of niet.
Webmaster Tools
Google is woensdag gestart met het tonen van waarschuwingen in Engelstalige zoekresultaten in de VS, staat in zijn blog te lezen. Wanneer de maatregel ook in Nederland wordt doorgevoerd is onbekend. De zoekmachinegigant spoort onder andere webwinkeliers aan hun site te optimaliseren via Webmaster Tools.
Lager in ranking
Het is niet de eerste keer dat Google website-eigenaren probeert te stimuleren hun site aan te passen voor mobiele apparaten. Vorig jaar meldde het bedrijf te starten met het in ranking lager plaatsen van mobiele sites van retailers die niet geoptimaliseerd zijn aan de wensen van de zoekgigant. Het gaat hierbij om het verhelpen van site errors en faulty redirects.
Ik vind het een hele goede zaak dat Google dit doet, want het openen van links naar niet voor smartphones geschikte websites is voor steeds meer consumenten een dagelijkse frustratie.
En eigenaren van webshops laten hierdoor steeds meer omzet liggen.
Wil je weten hoe je je webshop geschikt maakt voor smartphones? Ik heb er recent een leerzame blog over geschreven:
http://mediaweb.nl/webshop-geschikt-maken-voor-mobiel-4-cruciale-aanbevelingen
"De zoekmachinegigant spoort onder andere webwinkeliers aan hun site te optimaliseren via Webmaster Tools." lijkt mij een slechte woordkeuze. Via Webmaster tools kun je niks optimaliseren, wel m.b.v. Je kunt er een hoop zinvolle informatie uithalen en die gebruiken t.b.v. de optimalisatie.
Ik zie dat de meeste webshop overstappen naar een responsive design.