Twinkle | Digital Commerce

Twinkle100-spelers komen mobiel goed voor de dag

2017-09-11
24111356
  • [nieuws]
  • 1:16

Bijna alle 230 spelers in de nieuwe Twinkle100 beschikken over een responsive site, of ze hebben een speciale mobiele webstek. Slechts een paar bedrijven verschijnt niet geoptimaliseerd op mobiele apparaten.

Dat leert een inventarisatie van het Centre for Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam, onderzoekspartner van Twinkle.

Van de tweehonderd retailers en dertig reisorganisaties in de publicatie beschikken alleen 123inkt.nl en Alternate niet over een geoptimaliseerde mobiele omgeving. ‘Pagina is niet geschikt voor mobiele apparaten’, blijkt in beide gevallen ook uit de mobielvriendelijke test van Google. De zoekgigant weegt de bevindingen nog altijd (negatief) mee in zijn rankings, ook nadat het mobile friendly label bij de zoekresultaten vorig jaar is verdwenen.

Meer responsive

Uit de analyse blijkt dat steeds meer bedrijven in de Twinkle100 een responsive (of adaptive) website verkiezen boven een aparte mobiele site. Aparte mobiele websites zijn relatief vaak te vinden binnen de top-100 van online retailers en binnen de branches fashion & sport, media & entertainment en home & living.

Apps

Picnic, nieuw in de Twinkle100, is de enige speler zonder ‘gewone’ bestelsite; boodschappen doen kan vooralsnog alleen via de app van de start-up. Over de hele linie is de inzet van mobiele apps in een jaar tijd gestegen, van 36 naar 43 procent van de bedrijven op de lijst.

De tiende Twinkle100

Meer algemene én specifieke mobiele resultaten zijn te vinden in de tiende Twinkle100, die volgende week donderdag verschijnt.

Lees ook: Preview: 10 bevindingen uit de tiende Twinkle100 (1 september 2017)