Websites die mobiele bezoekers direct en indringend vragen hun applicatie te downloaden, worden daarvoor binnenkort ‘gestraft’ door Google. Vanaf 1 november worden ze minder goed vindbaar in de zoekresultaten.
Steeds meer mobiele sites trakteren bezoekers op een bijna schermgrote oproep de mobiele app te downloaden. Google stelt dat maar weinig bezoekers daar op klikken, terwijl de gebruikservaring van de anderen negatief wordt beïnvloed.
Niet mobielvriendelijk
En dus waarschuwt Google betrokken bedrijven dat hun ranking eronder kan gaan lijden; ze gelden niet meer als mobile friendly. Vanaf 1 november gaat dat verkeer kosten, nu al is de nieuwe regel meegenomen in de mobielvriendelijke test van de zoekgigant.
Banner mag wel
Websites mogen hun apps blijven pluggen, maar dan minder prominent. Zo mogen ze wel gebruik maken van een banner (rechts):
Wegingsfactor
Afgelopen voorjaar besloot Google ‘mobile-friendliness’ mee te nemen als wegingsfactor voor de volgorde van zoekresultaten op smartphones. Veel webwinkels voldeden niet tijdig aan de mobiele eisen van Google, waaronder grote Twinkle100-spelers. Onderzoek van Adobe maakte duidelijk dat mobiele onvriendelijkheid al snel zijn tol eiste.
Slow button
Eerder dit jaar dook overigens een virtueel Google-etiket op voor sites die niet goed, maar juist slecht presteren op een ander criterium. De rode ‘slow-button', die naast de url in de zoekmachine waarschuwt voor langzame sites, werd daarna niet meer gespot.
Wellicht ook handig om er dan bij te vermelden dat Google je app zelf kan indexeren (mits goed ingericht) en daarvoor zijn er dus ook geen interstitials meer nodig.