Twinkle | Digital Commerce

Google toont geen mobielvriendelijk label meer

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 0:58

Google stopt met het vertonen van het mobile friendly label. Inmiddels blijkt dat 85 procent van alle pagina’s in de mobiele zoekresultaten voldoet aan dit label. ‘We willen de zoekresultaten overzichtelijk houden’, verklaart Google de labelverwijdering in het Webmaster Central Blog.

Ranking
Het mobile friendly label werd in het najaar van 2014 geïntroduceerd. Nederlandse Google-gebruikers kregen de melding ‘voor mobiel’ voor het eerst te zien in december 2014. Mobielvriendelijkheid blijft onverminderd van belang voor een hoge ranking in de zoekresultaten, waarschuwt Google. ‘We blijven webmasters voorzien van de mobile usability report en van mobielvriendelijke tests, zodat ze het effect van hun mobielvriendelijkheid kunnen evalueren.’

Hinderlijke onderbrekingen
Google kondigt ook aan dat het mobiele sites met opdringerige interstitials (advertenties die een groot deel van het scherm in beslag nemen) na 10 januari 2017 lager in de zoekresultaten gaat opnemen. Vooral op een klein scherm levert dit een slechte gebruikerservaring op, aldus Google. Overigens worden niet alle interstitials aangepakt: popups van juridische aard, inlogschermen en kleine banners worden buiten beschouwing gelaten.