Naast deze twee winkels opende De Nieuwe Zaak Retail in de loop der jaren onder andere Bloemenzaak.nl, Kerstpakkettenshop.com, Cookoutshop.nl en een webwinkel voor Jan des Bouvries.
‘Teveel tijd en energie’
Op Misslipgloss.nl meldt eigenaar en beauty blogger Cynthia Schultz dat haar online winkel gaat sluiten: ‘Een shop runnen kost ongelooflijk veel tijd en energie, en geloof me ook als ik zeg dat een webwinkel niet zo één, twee, drie iets oplevert. Mijn blog is altijd nummer één en daar steek ik de meeste tijd in. Als je niet kan focussen op datgene wat je leuk vindt, moet je keuzes maken over wat je wil met je tijd.’
Joint venture
De social commerce onderneming Shop.misslipgloss.nl was een joint venture van De Nieuwe Zaak en Miss Lipgloss. Een samenwerkingsvorm waarin De Nieuwe Zaak niet alleen faciliteerde, maar ook mee ondernam. `Normaal gesproken hebben onze partners eigen distributiekanalen, producten en voorraad', zei Keurentjes vorig jaar in een interview met Twinkle. `Maar bij Miss Lipgloss is dat niet het geval. Daarom kozen we voor deze vorm, waarin we allebei onze eigen specialiteiten als ondernemer inzetten. Wij hebben verstand van e-commerce en zij heeft verstand van beauty.'
Lees ook:
- Vijf gestopte webwinkeliers over hun ervaringen (11-9-2014)
De e-commerce 'specialisten' van 'de nieuwe zaak' kunnen zelf nieteens 1 webwinkel rendabel maken. Waarom zou iemand uberhaupt bij jullie klant worden.
Je slaat met zo'n bericht je eigen ruiten in.
Misschien zijn ze wel heel goed in internet marketing? Maar hebben ze moeite met de logistiek?
Of, wat nog logischer klinkt, advies geven is veel rendabeler dan zelf een webshop runnen. Beetje kortzichtige reactie.
Een webwinkel 'rendabel' maken is van veel meer factoren afhankelijk dan alleen de marketing strategie. Wat dacht je van inkoop, logistiek, fullfilment etc. Hier heb je een excessieve focus voor nodig om alle 'ballen' in de lucht te houden. Het lijkt erop dat de Nieuwe Zaak voor een andere focus kiest en daarbij overwogen keuzes maakt.
"Om echt succesvol te kunnen zijn in de exploitatie van een webwinkel is een duidelijke focus nodig en moet de organisatie volledig zijn ingericht op online retail. Het heeft minder prioriteit voor ons gekregen. We willen ons volledig kunnen blijven richten op de goede service naar onze andere klanten toe."
Lijkt me een gezonde keuze.
De eerste reactie smaakt wat naar rancunce. Bovendien is het 'je eigen glazen ingooien'. Maar dit terzijde.