Een webwinkel heeft beeldmateriaal nodig. Al is het maar om aan de wet te kunnen voldoen. Mensen moeten namelijk vooraf goed geïnformeerd worden over wat ze kopen. Door middel van een feitelijke productomschrijving, maar dus ook door middel van een foto. Hoe zorgt u ervoor dat u als webwinkel aan beeldmateriaal komt dat u kunt gebruiken. En waar moet u op letten om te voorkomen dat u inbreuk maakt op auteursrechten?
Tekst: Charlotte Meindersma
Sommige leveranciers hebben zelf een database met foto’s die ze aan hun afnemers ter beschikking stellen. In de meeste gevallen gaat het om eenvoudige vrijgemaakte foto’s of foto’s met een strakke witte achtergrond. Het is belangrijk dat u er goed van op de hoogte bent hoe deze foto’s gebruikt mogen worden. Van sommige leveranciers mag er namelijk veel meer dan van andere. Mag de foto bijgesneden worden of mag die alleen maar gebruikt worden zoals die wordt aangeboden? Is de foto enkel bedoeld voor de productpagina’s of mag deze ook in de header van de website terugkomen en gebruikt worden voor flyers en voor persmateriaal? Zijn er aan de verschillende soorten gebruik misschien wel kosten verbonden?
Sommige leveranciers zullen duidelijke instructies meeleveren. In andere gevallen is het verstandig om per e-mail bijvoorbeeld even navraag te doen bij de leverancier, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan. Controleer vooral ook of de leverancier wel wat te zeggen heeft over de foto’s. Leveranciers zijn niet altijd professioneler dan webshops. Zij plukken ook wel eens beeld van internet af, omdat het tenslotte gaat om hun producten, ondanks dat zij niet zomaar het recht hebben die beelden te gebruiken of verspreiden.
Foto’s van andere webshops of via Google
Veel webshops proberen hun beeld ergens anders vandaan te halen, wanneer de leverancier niet voor beeldmateriaal zorgt. Natuurlijk is de beste optie om zelf beeld te (laten) maken, maar dat is niet voor iedereen haalbaar. Zomaar beeldmateriaal van internet plukken is echter ook geen goed idee. Op veel foto’s zal auteursrecht rusten. Door deze foto’s te gebruiken maakt de webwinkel inbreuk op het auteursrecht van de maker van die foto’s. Dat kan zorgen voor hoge schadevergoedingen. Bovendien zal er dan alsnog naar nieuw beeld gezocht moeten worden. Beelden op internet zijn meestal niet voor vrij gebruik. Ga na wie de maker is en probeer van die persoon of dat bedrijf toestemming te krijgen om foto’s te mogen gebruiken.
Foto’s uit persberichten
Ook foto’s die voor de pers ingezet worden, waarbij het juist de bedoeling is dat deze wijd verspreid raken, mogen niet zomaar gebruikt worden. Deze foto’s zijn namelijk bedoelt ter promotie van een bepaald merk, product of webwinkel. Een webwinkel die eigen, unieke, foto’s heeft gemaakt of heeft laten maken, doet dit juist om onderscheidend te zijn en op die manier mensen naar zich toe te trekken. Wanneer de beelden door een ander gebruikt worden, zal dat onderscheidend vermogen verminderen. Alhoewel de leverancier van het product er misschien geen probleem mee zal hebben dat de foto’s door alle webshops worden gebruikt, de maker van de foto kan daar wel bezwaar tegen hebben. Het is toch echt de maker die daar de laatste stem in heeft.
Beelden namaken
Beelden namaken is ook een auteursrechtinbreuk. Natuurlijk zijn eenvoudige productfoto’s, die simpelweg goed zijn uitgelicht, niet bijzonder genoeg om voor (zeer uitgebreide) bescherming in aanmerking te komen. Maar wanneer producten in een bepaalde setting zijn gemaakt, de styling overeenkomt bijvoorbeeld, dan kan er wel sprake zijn van een inbreuk. Zorg voor foto’s die passen bij de stijl van de webshop, zonder inbreuk te maken op het auteursrecht van anderen.
Charlotte Meindersma is jurist voor de creatieve sector en ondernemers. Ze is eigenaar van Charlotte’s Law & Fine Prints.
Heb een kleine aanvulling. Flickr is ook een goede manier om aan mooie foto's te komen. Je kunt zoeken op foto's die je op commerciele websites mag gebruiken. Je hoeft alleen een link te plaatsen naar het orgineel. Er staan heel veel mooie foto's op!
Vergeet ik te vemelden hoe je dit kunt zoeken: Bij het zoeken vink je bij license type: commercial used allowed aan.
Voor productdata en foto's bestaat er http://www.syndicateplus.com. Dit is een zeer-makkelijk-te-gebruiken platform waar leveranciers eenmalig foto's opzetten en e-commerce deze weer kunnen afnemen. Leveranciers en e-commerce kunnen beide gratis beginnen. Heel makkelijk allemaal!
Voor mede webwinkeliers die zelf onvoldoende middelen hebben om een fotostudio te kopen wil ik eventueel wel mijn hulp aanbieden. Onze Packshotcreator R3 fotostudio draait toch nauwelijks 1 dag per week dus zou gemakkelijk verhuurd kunnen worden. (regio Friesland)
Je kan je productfoto toch ook gewoon bewerken. Je neemt gewoon een foto van je product (beetje rekening houden met het licht natuurlijk) en je zet er bijvoorbeeld een wit achtergrondje achter. Ziet er heel mooi en professioneel uit. Wij doen niet anders. Het zal misschien een beetje liggen aan welk product maar ik vind toch dat we mooie resultaten behalen met een simpel fototoestelletje.
Je zou inderdaad kunnen kijken of er goede productfoto's met een creative commons licentie te krijgen zijn via bijvoorbeeld Flickr of de zoekmachines Photopin en Compfight.
Zelf foto's maken hoeft niet al te moeilijk te zijn hoor. Afhankeijk van het formaat van het product. Een lichttentje kun je soms al bij Xenos kopen voor enkele tientjes of anders bij een fotospeciaalzaak. Op die lichttent zet je lampen, en door de tent wordt het licht mooi verdeeld, waardoor je een prima, egale, productfoto krijgt. Met sfeerfoto's kun je juist helemaal uit je dak gaan, door een leuke achtergrond te zoeken en er nog wat context bij te halen.
Wij werken met de Xenos fotostudio voor het filmen en fotograferen van producten. Volgens mij hebben we het setje aangeschaft voor zo'n 40 euro. Met de juiste belichting en instellingen op je camera maken wij er mooie foto's van onze sieraden en horloges. Eventueel kun je de foto's nog bijwerken met een programma als photoshop, mocht dit nodig zijn.
Wij maken ook gebruik van de Xenos Fotostudio. Goede prijs/kwaliteit verhouding!