Twinkle | Digital Commerce

Hoe komt u als webwinkel aan goed beeldmateriaal?

2017-05-27
180101
  • 2:58

Een webwinkel heeft beeldmateriaal nodig. Al is het maar om aan de wet te kunnen voldoen. Mensen moeten namelijk vooraf goed geïnformeerd worden over wat ze kopen. Door middel van een feitelijke productomschrijving, maar dus ook door middel van een foto. Hoe zorgt u ervoor dat u als webwinkel aan beeldmateriaal komt dat u kunt gebruiken. En waar moet u op letten om te voorkomen dat u  inbreuk maakt op auteursrechten?
 

Tekst: Charlotte Meindersma


Sommige leveranciers hebben zelf een database met foto’s die ze aan hun afnemers ter beschikking stellen. In de meeste gevallen gaat het om eenvoudige vrijgemaakte foto’s of foto’s met een strakke witte achtergrond. Het is belangrijk dat u er goed van op de hoogte bent hoe deze fotos gebruikt mogen worden. Van sommige leveranciers mag er namelijk veel meer dan van andere. Mag de foto bijgesneden worden of mag die alleen maar gebruikt worden zoals die wordt aangeboden? Is de foto enkel bedoeld voor de productpaginas of mag deze ook in de header van de website terugkomen en gebruikt worden voor flyers en voor persmateriaal? Zijn er aan de verschillende soorten gebruik misschien wel kosten verbonden?

Sommige leveranciers zullen duidelijke instructies meeleveren. In andere gevallen is het verstandig om per e-mail bijvoorbeeld even navraag te doen bij de leverancier, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan. Controleer vooral ook of de leverancier wel wat te zeggen heeft over de fotos. Leveranciers zijn niet altijd professioneler dan webshops. Zij plukken ook wel eens beeld van internet af, omdat het tenslotte gaat om hun producten, ondanks dat zij niet zomaar het recht hebben die beelden te gebruiken of verspreiden.

Fotos van andere webshops of via Google
Veel webshops proberen hun beeld ergens anders vandaan te halen, wanneer de leverancier niet voor beeldmateriaal zorgt. Natuurlijk is de beste optie om zelf beeld te (laten) maken, maar dat is niet voor iedereen haalbaar. Zomaar beeldmateriaal van internet plukken is echter ook geen goed idee. Op veel foto’s zal auteursrecht rusten. Door deze foto’s te gebruiken maakt de webwinkel inbreuk op het auteursrecht van de maker van die fotos. Dat kan zorgen voor hoge schadevergoedingen. Bovendien zal er dan alsnog naar nieuw beeld gezocht moeten worden. Beelden op internet zijn meestal niet voor vrij gebruik. Ga na wie de maker is en probeer van die persoon of dat bedrijf toestemming te krijgen om foto’s te mogen gebruiken.

Fotos uit persberichten
Ook foto’s die voor de pers ingezet worden, waarbij het juist de bedoeling is dat deze wijd verspreid raken, mogen niet zomaar gebruikt worden. Deze fotos zijn namelijk bedoelt ter promotie van een bepaald merk, product of webwinkel. Een webwinkel die eigen, unieke, fotos heeft gemaakt of heeft laten maken, doet dit juist om onderscheidend te zijn en op die manier mensen naar zich toe te trekken. Wanneer de beelden door een ander gebruikt worden, zal dat onderscheidend vermogen verminderen. Alhoewel de leverancier van het product er misschien geen probleem mee zal hebben dat de fotos door alle webshops worden gebruikt, de maker van de foto kan daar wel bezwaar tegen hebben. Het is toch echt de maker die daar de laatste stem in heeft.

Beelden namaken
Beelden namaken is ook een auteursrechtinbreuk. Natuurlijk zijn eenvoudige productfotos, die simpelweg goed zijn uitgelicht, niet bijzonder genoeg om voor (zeer uitgebreide) bescherming in aanmerking te komen. Maar wanneer producten in een bepaalde setting zijn gemaakt, de styling overeenkomt bijvoorbeeld, dan kan er wel sprake zijn van een inbreuk. Zorg voor fotos die passen bij de stijl van de webshop, zonder inbreuk te maken op het auteursrecht van anderen.

Charlotte Meindersma is jurist voor de creatieve sector en ondernemers. Ze is eigenaar van Charlotte’s Law & Fine Prints.