De medewerkers kregen de opdracht om hun boodschappen in de nog niet gelanceerde webwinkel van Jumbo te doen. Of zij de orders ook direct kunnen ophalen bij afhaalpunten in Jumbo-winkels is onbekend.
Eerst afhalen
Jumbo start binnenkort met online verkoop. Daarbij leunt het bedrijf primair op afhaalpunten in de winkels van de keten. Onder de naam 'solo pick-up' komen er daarnaast losse afhaalpunten. Thuisbezorging, zo vertelde directeur vastgoed en ondernemerszaken Jan Heuving vorige maand op een congres, staat voor de langere termijn op de planning: ‘Ik denk dat er nog wel twee jaar overheen gaan eer we home delivery gaan aanbieden, maar het is zeker onderdeel van onze strategie. Hoe we bezorgen logistiek mogelijk gaan maken is vooralsnog onduidelijk’, zei Heuving eerder tegen Twinkle.
Fulfilment in Den Bosch
De orders worden straks verzameld in Jumbo’s E-Fulfilment Center in Den Bosch. Naarmate meer winkels worden aangesloten op het afhaalnetwerk, zullen er nieuwe EFC’s op andere plekken in het land bijkomen. Vanuit de EFC’s worden ook de stand alone afhaalpunten beleverd. ‘Die zullen echter zeer beperkt in aantal zijn’, zei Heuving.
Geheimhouding
Jumbo informeerde zijn leveranciers in augustus over de concrete e-commerce plannen. De supermarktketen hield de inhoud van zijn project lange tijd uiterst geheim voor de buitenwereld. Over de precieze opening van de webshop zei Heuving dat deze ‘waarschijnlijk’ in het laatste kwartaal van dit jaar valt.
Het voordeel van werken met een E-Fulfilment Center is dat de winkels er verder geen last van hebben (in de zin van dat de orders daar verzameld zouden worden). Maar waar gaan de winkels de verzamelde en geleverde boxen/boodschappen voor de klant (tijdelijk) opslaan? In het begin gaat dat nog, maar niet als men elke dag voor 100-200 klanten diverse boxen klaar hebben staan, immers de ruimte in een supermarkt is beperkt.