Consumenten kunnen voortaan ook hun online orders bij andere retailers afhalen in een Blokker-filiaal. Blokker heeft daartoe een servicepunt geopend in zes ‘pilotwinkels’ in Nederland, waarin zijn nieuwe omnichannel winkelformule wordt getest.
Blokker opent vandaag zijn eerste pilotwinkel aan de Amsterdamse Jodenbreestraat. In de winkel is een servicepunt te vinden waar klanten online bestelde Blokker-producten kunnen afhalen of terugbrengen. Dit was al mogelijk sinds 2012. Ook kunnen zij daar tijdens het winkelen het online assortiment op Blokker.nl raadplegen en artikelen direct aanschaffen.
Alle online orders afhalen
De servicepunten zijn in samenwerking met PostNL opgezet, waardoor het voor consumenten nu ook mogelijk is om online orders van andere retailers bij Blokker af te halen. De PostNL Pakketpunten zijn ook bedoeld voor retouren of pakketten die mensen zelf willen versturen.
Tablets op de winkelvloer
Naast het servicepunt op de fysieke winkelvloer is het personeel uitgerust met tablets om consumenten te helpen in het koopproces. Het personeel heeft voor deze nieuwe manier van werken volgens het vlaggenschip van de nummer 26 van de Twinkle100 een ‘intensief traject van trainingen’ gevolgd.
Nieuwe werelden
Blokker introduceert zijn nieuwe winkelformule in zes vestigingen in Nederland. In filialen in Eindhoven, Alkmaar, Nijmegen, Alphen aan de Rijn en twee winkels in Amsterdam opent een zogenoemde pilotwinkel. Hierin is tevens het assortiment ingedeeld in acht verschillende nieuwe ‘werelden’ en zijn exclusieve producten van de tv-zender 24Kitchen te vinden.
Lees ook:
- ‘Klant begrijpt niks van al die verschillende afhaalnetwerken’ (12-8-2014).
Ik vraag me werkelijk af wát de meerwaarde van dit afhaalpunt is binnen de vernieuwde Blokker winkels. Zoiets verwacht je in winkels buiten het centrum, waar Blokker (zelf) juist binnen stadscentra opereert.
Overigens, waarom zou een Blokker klant nou zoveel via het internet bestellen, als hij die spullen al in honderden winkels kan kopen (Blokker, Marskramer, Big Bazar, Bart Smit en Intertoys). Een 'pure player' als nieuwe formule zou meer zoden aan de dijk zetten, lijkt me.
Meerwaarde = Meer bezoekers naar je winkel krijgen en ook nog eens een ander type bezoeker in je winkel krijgen die normaal gesproken nooit zou komen. Uiteraard met de bedoeling dat zodra deze groep klanten eenmaal in je winkel zijn om een pakketje af te halen er toch nog wat impulsieve aankopen bij gedaan worden.