Twinkle | Digital Commerce

‘Klant begrijpt niks van al die verschillende afhaalnetwerken’

2017-05-27
180101
  • 1:39

Voor veel Nederlandse webshoppers is niet bij voorbaat duidelijk waar ze bestellingen bij een webwinkel in de buurt kunnen afhalen. De Vereniging van postale- en bancaire retailers, kortweg VVP, pleit voor vrije marktwerking. PostNL eist nu nog exclusiviteit.

‘De klant begrijpt niks van al die verschillende afhaalnetwerken’, doelt VVP-woordvoerder Gert Koudijs op PostNL, UPS, DHL, DPD en GLS. Tegen Twinkle zegt hij: ‘Webshoppers willen om de hoek al hun pakjes af kunnen halen, net zoals ze tijdschriften van verschillende uitgevers kunnen kopen in dezelfde kiosk. En de winkelier wil natuurlijk ook graag ál zijn klanten helpen.’

Postwinkeliers
De VVP pleit daarom voor vrije marktwerking. Zogenoemde ‘postwinkeliers’ zouden in zee moeten kunnen gaan met verschillende netwerken. Maar PostNL bedingt nu nog exclusiviteit van winkeliers voor zijn pakketpunten.

De marktleider heeft de afgelopen tijd geen vrienden gemaakt onder winkeliers, omdat de tarieven per volgend jaar met ongeveer een kwart omlaag gaan: ‘Het is een complex afrekensysteem, dat voornamelijk afhangt van de ruimte die een winkelier ter beschikking stelt en van het aantal verwerkte pakketjes', zegt Koudijs. 'Als je de tariefkaart van 2015 naast die van dit jaar legt, kun je opmaken dat de vergoeding met gemiddeld 25 procent daalt. Ik kan me voorstellen dat winkeliers daarom zullen stoppen met PostNL, al moeten ze natuurlijk ieder hun eigen afweging maken.’

Kwartaalcijfers
In een verklaring op de website refereert de VVP aan de recente cijfers van PostNL. Vorige week rapporteerde het postbedrijf een netto kwartaalwinst van 44 miljoen euro, versus 3 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Ook de omzet nam toe, met 3 procent. Dat is onder meer te danken aan de groei van het pakketvolume (plus 11,2 procent) en de gestegen postzegelprijzen. Koudijs: ‘Je hoor vaak dat subcontractors (pakketchauffeurs, red.) zo hard moeten werken voor de goede cijfers van PostNL. En de klant betaalt natuurlijk steeds meer voor de post. Maar ondertussen worden dus ook de vergoedingen voor postwinkeliers fors uitgehold.’