Kleertjes.com heeft het afgelopen jaar een groei doorgemaakt van 20 procent. Met '1 miljoen verkochte kleertjes' verwacht de nummer 57 van de Twinkle100 dit jaar een omzet van 19 miljoen euro te boeken.
Dat staat vermeld in een vacature van Kleertjes.com voor een nieuwe e-commerce specialist op NRC Q, het zakenplatform van NRC Handelsblad. Marketingmanager Sophie van Beijma geeft in het bericht aan dat er ‘binnen nu en een half jaar’ een nieuwe website wordt gelanceerd, wat de nieuwe e-commerce specialist mag gaan testen. De huidige stamt uit 2011, toen ouders voortaan konden shoppen op basis van een kindprofiel.
Online magazine en bontrel
Kleertjes.com, dat opgericht is door Claudia Willemsen en in 2010 is verkocht aan investeerders Comnaar Investment en Mentha Capital, is marktleider in pure online kinderkledingverkoop in Nederland. Het bedrijf heeft sinds 2012 een eigen online magazine ter inspiratie voor klanten. Begin vorig jaar kwam Kleertjes.com nog in het nieuws vanwege een bontrel op zijn Facebook-pagina.
Marktleider? Bij mij weten zijn bedrijven als C&A. H&M, V&D of wehkamp vele malen groter in kindermode...
@ Jan: het gaat om puur online verkoop, dus om kinderkledingwinkels die alleen online verkopen.
Ten eerste is 20% plus iets wat ik, 40 jaar geleden, ook al in 'mijn' V&D filiaal realiseerde door simpelweg mijn kinderkleding in een kindvriendelijke omgeving te presenteren. Tja, als je je markt maar genoeg inperkt, wordt je vanzelf marktleider, zo leerde ik mijn studenten al jaren geleden, toen ze al te enthousiast doorsegmenteerden.
Maar als die 'marktleider' nog maar 20% omzetgroei realiseert, moet ik constateren dat mijn stelling dat 'pure players' hun 'gouden eeuw' hebben gehad, weer meer substantie krijgt. Natuurlijk stelt het, zelfs online, niet veel voor vergeleken bij grote partijen, zoals "Jan" al eerder schreef.
De toekomst is aan 'De Nieuwe Winkelier', die clicks en bricks volledig geïntegreerd toepast en daarmee de klant méér biedt met minder kosten
@Reinder al wil je nog zo graag maar bricks en clicks kost nu geld en blijft in de toekomst geld kosten. Online en Offline z'n twee verschillende zaken waarvan uiteindelijk zal blijken dat deze niet rendabek te combineren zijn. Vertel mij maar eens wat er van jouw V&D filiaal over is gebleven na 40 jaar. Als het al niet gesloten is zal het nog gesloten gaan worden en je zal zijn dat ook de V&D uiteindelijk een pure player is geworden. Bricks zijn te duur en er zit niemand te wachten op dezelfde bricks in iedere winkelstraat vol gestopt met producten die online nou eenmaal goedkopen zijn. Winkelgebieden worden kleiner en gezelliger met unieke winkels met unkieke spulletjes. Print dit uit en lees het over 8 jaar terug ;)
En wordt er ook iets verdiend? Of doet dat er niet meer toe. Mentha Capital werkt aan een exit in 2015 en pompt de omzet op door met kortingen te strooien. Wat is dan de waarde van de klant die op die manier in de database terecht komt? M.a.w. wat is die omzet en daarmee Kleertjes.com waard?