Twinkle | Digital Commerce

‘Amazon test koopknop in artikelen Washington Post’

2017-05-27
180101
  • 1:11

Amazon heeft afgelopen weekend een test uitgevoerd met koopknoppen in artikelen van The Washington Post. Lezers troffen onder andere in een artikel over een boek van Roald Dahl een ‘buy it now’-button aan van de e-commerce gigant.

The Washington Post is vorig jaar zomer voor 250 miljoen dollar verkocht aan Amazon-ceo Jeff Bezos, waarna allerlei geruchten ontstonden over wat Bezos met de krant zou gaan doen. Concrete koppelingen tussen The Washington Post en Amazon bleven uit, tot dit weekend.

Geen model voor de Post
Een designer van The New York Times merkte verschillende koopknoppen op in artikelen van de krant. ‘Schaamteloos’, noemde hij het in een tweet. ‘Wat mij raakt is dat de knoppen niet bedoeld zijn om een duurzaam businessmodel te vinden voor de Post, maar dat het Amazon’s verkoop moet stimuleren.’ Anderen noemden het een slimme uitvinding om 'journalistiek tot leven te brengen'. Enkele uren later waren de ‘buy it now’-buttons uit de artikelen verdwenen.

Witte haai
L2, een onderzoeksbureau voor merken, vergeleek Amazon in een recent rapport met een ‘allersverslindende witte haai’. Uit onderzoek van L2 bleek dat de online retailer afspraken heeft gemaakt met grote merkfabrikanten, waardoor die veel beter vindbaar zijn op de site. Het aanbod van third party sellers wordt geweigerd of letterlijk en figuurlijk naar beneden gedrukt.