Twinkle | Digital Commerce

'Amazon is de grote witte haai van de retail'

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:18

Amazon maakt afspraken met grote merkfabrikanten, waardoor die veel beter vindbaar zijn op de site. Het aanbod van third party sellers wordt geweigerd of letterlijk en figuurlijk naar beneden gedrukt. Daarmee gedraagt Amazon zich als een allesverslindende grote witte haai.

Dat stelt L2 in een rapport over de dominantie van de grootste online retailer ter wereld. De dataverzamelaar baseert de stevige vergelijking met de mensenhaai op onderzoek naar 27.517 noteringen van 315 merken in 6 verschillende productcategorieën op Amazon.com.

Blokkades
L2 constateert (video) dat Amazon de toetreding van third party sellers - externe partijen die het platform van Amazon gebruiken als (extra) online verkoopkanaal - blokkeert als daarover afspraken zijn gemaakt met merkhouders. Van bijvoorbeeld Levi’s, dat een deal sloot met Amazon, zijn helemaal geen producten van derde partijen te vinden op de site, terwijl een zoektocht op Ralph Lauren leidt tot negenduizend items van third party sellers. Het lukte L2 ook niet om een account aan te maken als verkoper van Levi’s-producten.

Bevoordeling
Behalve van uitsluiting is sprake van bevoordeling, aldus L2. Fabrikant Procter & Gamble, dat afgelopen oktober letterlijk zijn intrek nam in een magazijn van Amazon, lijkt te profiteren van een akkoordje. L2 illustreert dat met de volgende figuur:

Rapport
L2 brengt ‘digitale competenties’ in beeld voor grote merken die abonnee zijn bij het bedrijf in business intelligence. Een light-versie van het rapport over Amazon is kosteloos op te vragen voor niet-leden.