Newegg heeft zijn b2b-marktplaats NeweggBusiness.com geopend voor derden. De 150 duizend geregistreerde klanten van de Amerikaanse pure player kunnen hier nu dus ook artikelen van externe retailpartners kopen. Newegg wil ondertussen zijn entree maken op de Nederlandse markt.
Newegg is volgens Internet Retailer naar omzet één van de grootste online retailpartijen in de Verenigde Staten. Het bedrijf presenteert zich als een marktplaats van allerlei soorten producten - huishoudelijke artikelen, kantoorproducten, cosmetica en items voor het huisdier -, maar staat vooral bekend om zijn computerproducten.
Commissie
NeweggBusiness.com bevat 25 productcategorieën waar derden in kunnen verkopen. De e-retailer rekent hen, per categorie verschillend, 10 tot 15 procent commissie voor elke transactie die via de b2b-marktplaats wordt gedaan. Klanten van Newegg’s partners kunnen een extra verzekering afsluiten voor de verzending van hun orders.
Naar Nederland
Newegg maakte begin juni bekend voet aan Nederlandse wal te willen zetten. De start van de verkoop in ons land zou eind juni zijn, maar is nu nog niet gerealiseerd. Het bedrijf wil zijn nieuwe markten – naast Nederland ook India, Ierland, Nieuw-Zeeland, Polen en Singapore – allereerst bedienen vanuit de Verenigde Staten, meldt CNet. Newegg verkoopt al aan klanten in de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk en Australië.
Patentoorlog
Begin vorig jaar won Newegg een langlopende rechtszaak tegen Soverain, een bedrijf dat tientallen Amerikaanse online retailers het leven zuur maakt met claims op patenten. Soverain dreigde grote online verkopers als Nordstrom, Macy’s, Kohl’s, Walgreens, Radioshack en Home Depot één voor één met rechtszaken, omdat deze en andere bedrijven ten onrechte gebruik zouden maken van online checkout-technologie waarop Soverain drie patenten heeft. Newegg riep toentertijd de ‘moeder aller patentoorlogen’ te hebben gewonnen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Newegg opent b2b-marktplaats voor derden
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.